Eigenlijk verklapt de titel het al. De definitie van social selling is via sociale media het vertrouwen van prospects winnen. Zo beïnvloed je hun klantreis op een zachte manier. Je loodst hen zo richting jouw product of dienst.

Daarbij onderzoek je wat je (potentiële) klanten bezighoudt. Uiteraard dingen die relevant zijn voor jouw markt. Speel daarop in en creëer verbondenheid met hen. Een puur verleidingsspel. Op het einde van hun klantreis ben jij in hun ogen de enige logische keuze voor een bepaalde aankoop.

Wat is het doel van social selling?

Voordat je start met social selling leg je een of meerdere doelen vast.

  • Merk versterken: je neemt mensen mee in het verhaal rond je merk. Zo weten ze wie je bent en waarvoor je staat.
  • Netwerk uitbouwen: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Trouwe volgers delen jouw content en brengen zo nieuwe volgers aan. Denk ook aan partners waarmee je wilt samenwerken.
  • Trends bijhouden: maak gebruik van je sterke netwerk om zelf ook op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op jouw markt. En deel uiteraard die expertise ook met je volgers. Een boost voor jouw geloofwaardigheid.
  • Relaties verdiepen: bouw een vertrouwensband op met je relaties. Door kennis te delen, actief deel te nemen aan gesprekken en aanwezig te zijn.

Hoe pak je social selling aan?

Wil je resultaten boeken via sociale selling? Dan moet je weten welke content je moet inzetten om je verhaal te brengen. Hou altijd in het achterhoofd dat je klant centraal staat. Een goede portie inlevingsvermogen is onontbeerlijk bij social selling? En nu aan de slag!

  1. Kies het juiste socialemediakanaal
    Uiteraard mag actief zijn op meerdere kanalen. Daarbij is ‘actief’ wel het kernwoord. Een profiel waarop niets gebeurt, schrikt klanten af. Hoe je het juiste kanaal kiest? Dat lees je hier 
  2. Creëer een goed profiel
    Je weet op welke kanalen je wilt inzetten. Nu nog een profiel aanmaken. Zorg dat het aansluit bij jouw merk en verhaal. Nu is het een kwestie van regelmatig interessante content te delen. Werk daarvoor een goed doordacht contentmarketingplan  uit. Door te antwoorden op reacties op jouw eigen berichten, ga je een nauw contact aan met je volgers.
    ! Tip: Volg relevante hashtags en laat je stem horen.
    Voorbeeld: Je verkoopt elektrische fietsen. Iemand heeft een vraag over een elektrische bakfiets en gebruikt #elektrischebakfiets. Dit bericht verschijnt dan ook in jouw overzicht. Reageren maar. Zo deel je je kennis en bereik je nog meer mensen. Let op met platte verkooppraat. Daarop zit niemand te wachten.
  3. Meet de voortgang van je content
    Wil je weten of je content echt aanslaat bij je volgers en (potentiële) klanten? Maak dan gebruik van de analyses en statistieken die de verschillende socialemediakanalen aanbieden.

Klaar om klanten aan te trekken?

Je weet nu wat de definitie is van social selling en hoe het van pas komt om klanten aan te trekken. Let op: social selling is geen gemakkelijkheidsoplossing. Je steekt er best wat tijd en energie in. Toch is het een erg doeltreffende manier om klanten te werven. Want eenmaal je hun hart hebt gewonnen, zijn ze jouw trouwste klanten.

Ben je geen geboren ‘Don Juan’? Gelukkig hebben onze coaches nog wel enige verleidingstruken achter de hand. Ze helpen jou graag om je socialemediaprofielen op te zetten en een goede strategie uit te bouwen. Check snel de mogelijkheden van de begeleiding Online Verkopen.

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!