SEA staat voor Search Engine Advertising. Online adverteren via een zoekmachine dus. De bekendste zoekmachine is Google. Het platform om op Google te adverteren heet Google Ads.
In deze blog vertellen we je kort hoe SEA werkt. En wat het verschil is tussen SEO en SEA.

Verschil SEO en SEA

Met SEO optimaliseer je je webteksten  door de juiste trefwoorden te gebruiken. Je zorgt er ook voor dat je een technisch goedgebouwde website hebt. Daarnaast post je op regelmatige basis sterke content zoals blogs en socialemediaposts. Zo klimt je website op een organische manier naar een hogere ranking in de zoekresultaten.

En daarin zit het grote verschil met SEA. Een SEO-geoptimaliseerde website groeit uit zichzelf, organisch dus. Met SEA maak je een betalende campagne waardoor je website meteen hoog scoort. Herkenbaar aan de vermelding ‘Advertentie’ in de zoekresultaten.

SEA? Dat is snel scoren

Met SEO heeft je website vier tot twaalf maanden nodig om bovenaan in Google te geraken. Met SEA sta je onmiddellijk op een van de eerste plekken te blinken. Je genereert dus veel sneller klikken. Al blijkt uit onderzoek dat de gemiddelde Google-gebruiker minder snel op een advertentie klikt.

Waarom? Hij vindt een geadverteerde website minder geloofwaardig. Dat is uiteraard niet terecht. Of toch meestal niet. Want je merkt al snel aan de inhoud en gebruiksvriendelijkheid van de site, of een bedrijf betrouwbaar is of niet. Reviews zijn daarbij een handig hulpmiddel.

Bovendien is de concurrentie in sommige sectoren echt moordend. Ook op SEO-vlak. Neem Coolblue bijvoorbeeld. Dat rekent op een heuse marketingmachine. Waarvan een onderdeel alleen draait rond SEO. Een kleine plaatselijke elektrozaak is dan meer gebaat met een SEA-campagne. Gericht op de lokale bevolking.

SEA en het belang van trefwoorden

Net zoals bij SEO, spelen bij SEA trefwoorden de belangrijkste rol. Google-gebruikers zoeken nu eenmaal op bepaalde woorden. Bovendien betaal je elke keer als iemand op je advertentie klikt. Komen je lezers bedrogen uit? Dan verlaten ze gezwind jouw website. Toch betaal je wel voor hun bezoek.

  • Voorbeeld 1: je verkoopt ergonomische hoofdkussens in een hogere prijsklasse.
    Adverteer je op ‘goedkope hoofdkussens’? Dan spreek je de verkeerde doelgroep aan. Mensen klikken op je advertentie. Ze zien je dure kussen. En hop, weg zijn ze. Jammer van de betaalde klikken.
  • Voorbeeld 2: je doet een actie waarbij je je dure kussens promoot: Twee kopen, één gratis.
    Lanceer je dan een campagne met ‘goedkope ergonomische hoofdkussens’? Dan spreek je twee doelgroepen aan: de mensen die een goedkoop hoofdkussen willen, en diegene die een ergonomisch kussen zoeken. De garantie voor waardevolle klikken.

! Tip: zodra iemand jouw website aanklikt, ligt het allemaal in jouw handen. Is je site gebruiksvriendelijk? Zijn de teksten op maat van je lezer? Vind die gemakkelijk de weg naar jouw contactgegevens of webshop? Alleen zo zet je een klik om in een betalende klant.

Bepaal zelf je advertentiekosten

Je zag de termen Google Ads en campagne al voorbijkomen. We lichten dit even kort toe.

Via Google Ads maak je één of meer campagnes. Je werkt met trefwoorden en richt je op specifieke doelgroepen. Je bepaalt zelf de kosten per klik.

Zit je agenda de komende twee maanden helemaal vol? Pauzeer dan even je advertenties. Zo betaal je in die periode geen advertentiekosten. Met een eenvoudige klik reactiveer je de campagne wanneer jij het wilt.

! Tip: zet in op SEO en SEA. Zo geef je jezelf de nodige tijd om je website organisch te laten groeien. Maar ondertussen haal je wel de broodnodige klanten binnen via de advertenties. Maak van hen trouwe volgers. En zorg dat ze je merk aanbevelen met reviews en positieve berichten op sociale media. Want dat is dan weer goed voor jouw SEO.

Opvolgen, meten en aanpassen

Hoe weet je nu welke advertentie de meeste klikken binnenhaalt? Daarbij helpt Google Ads jou ook een handje. Het voorziet jou van de nodige statistieken en analyses – een bron aan onschatbare info.

Google Ads geeft ook graag tips. Hou daarbij wel rekening dat Google vooral jouw geld wil. Bekijk dus kritisch of je iets bent met het aangeboden advies.

Starten met SEA? Wat is het belangrijkste?

Je kent nu het verschil tussen SEO en SEA. SEA is een doeltreffende en snelle manier om klikken/leads te genereren. Als je het goed aanpakt. Een doeltreffende campagne opstarten, vergt enige kennis van Google Ads. In de begeleiding Online Verkopen leer je de kneepjes van het vak. En weet je welke valkuilen je moet omzeilen.

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!