Samen met een reeks partnerorganisatie roepen we gezamenlijk op om de overheidsmaatregelen die gelden in openbare plaatsen, zoals hotels, cafés en restaurants, zo goed mogelijk na te leven. We nodigen horecaliefhebbers uit om met de hashtag #TournéeSociale deze boodschap mee uit te dragen. Zo zorgen we er samen voor dat hotels, cafés en restaurants niet alleen een gezellige, maar ook een veilige ontmoetingsplek kunnen blijven in een anders donkere winterperiode.

Naarmate de dagen korter en kouder worden, snakt iedereen naar meer gezelligheid. Na de maandenlange sluiting heeft de horeca en voedings- en drankensector dit jaar geïnvesteerd in het creëren van een veilige omgeving. Zo kunnen mensen elkaar op een gecontroleerde en coronaproof manier ontmoeten.

Om van die warmte en vrijheid te kunnen blijven genieten is het uitermate belangrijk dat het bezoek aan hotels, cafés en restaurants op een verantwoorde wijze blijft gebeuren. Daarom roepen we samen met onze partners op om de overheidsmaatregelen zo goed mogelijk te blijven opvolgen en je regelmatig te laten testen.

Door het gebruik van de hashtag #TournéeSociale kunnen horecaliefhebbers deze boodschap mee uitdragen en er samen voor zorgen dat de horeca zijn rol als veilige ontmoetingsplek kan blijven vervullen, ook tijdens de eindejaar- en nieuwjaarsperiode. ‘Tournée’ verwijst naar gezelligheid en vrijgevigheid, ‘sociale’ wijst dan weer op het belang van samen de regels respecteren. Want wie dat niet doet brengt anderen in gevaar.

De campagne werd een eerste keer gelanceerd op 8 mei naar aanleiding van de heropening van de terrassen. Met deze heruitgave willen we opnieuw het belang van een verantwoord bezoek benadrukken. Dit zijn daarbij de vier speerpunten:

  1. Help horeca-uitbaters en -personeel door spontaan je Covid Safe Ticket (CST) te tonen bij aankomst.
  2. Respecteer de maatregelen: eten en drinken doe je zittend, zodra je rechtstaat moet je een mondmasker dragen en respecteer de openingsuren.
  3. Houd voldoende afstand: bewaar 1,5 meter afstand waar mogelijk. Probeer dus niet om tafels bij elkaar te schuiven als je een bekende tegenkomt.
  4. Geniet met mate: als je voor een frisse pint, een glas wijn of een cocktail kiest, wissel dan regelmatig eens af met een niet-alcoholisch alternatief.

#TournéeSociale is een initiatief van Vinum Et Spiritus (de Belgische federatie van wijn en gedistilleerd), Fevia (de federatie van de Belgische voedingsindustrie), FEBED (de Federatie van Belgische Drankenhandelaars), Belgische Brouwers, VIWF (de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankenindustrie), Horeca Vlaanderen, Horeca Brussel en Horeca Wallonie, UNIZO, UCM, COMEOS en de Event Confederatie.