De legislatuur van het federaal parlement zit in de helft. Het uitgelezen moment dus om de tussentijdse balans van de regering-De Croo op te maken. Wat heeft Vivaldi de afgelopen jaren verwezenlijkt voor de zelfstandigen in ons land? UNIZO sprak met vicepremier Petra De Sutter (Groen) over de administratieve last voor kmo’s, de kansen voor kleine ondernemers om overheidsopdrachten binnen te halen en schijnzelfstandigen bij de koerierdiensten. Het hele verhaal lees je in de maart-editie van ZO-magazine. Een voorsmaakje krijg je hier al.

Lees hier het hele interview van ZO-Magazine met Petra De Sutter.

UNIZO: In het regeerakkoord staat dat de administratieve overlast voor ondernemers met een derde verlaagd moet worden. Hoe wordt dat plan concreet uitgewerkt?

Petra De SutterDe Sutter: “De ministerraad heeft in januari een actieplan goedgekeurd met daarin 38 maatregelen om kmo’s te ondersteunen. We zijn hier als groenen heel blij mee, omdat we die doelstelling ook mee in het regeerakkoord hebben helpen duwen. Het gaat om een divers pakket ter bevordering van onder meer fiscale vereenvoudiging, digitalisering en e-facturatie. Zo zal alle facturatie namens de federale overheid vanaf midden 2023 langs digitale weg gaan. Voor de andere overheden is er een plafond afgesproken: daar moeten enkel facturen boven de €3.000 langs elektronische weg gaan. Bovendien gaat de betaling bij e-facturen 43% sneller en kost het de opsteller €6 per factuur minder.”

99,8% van onze ondernemingen zijn kmo’s. Toch worden slechts 30% van de overheidsopdrachten door kmo’s uitgevoerd. Er bestaan vandaag dus nog veel barrières die zelfstandigen tegenhouden om voor de overheid te werken. Wat willen jullie daar aan doen?

“75% van de bedrijven die zich kandidaat stellen voor overheidsopdrachten zijn kmo’s. Toch zien we inderdaad dat zij erg snel afhaken. De procedure om mee te dingen naar die opdrachten is immers niet niets. Grote bedrijven hebben daar voltijds mensen voor in dienst, maar een kmo moet er zelf wijs uit proberen raken. We willen hen dan ook opleiden. Daarvoor willen we samenwerken met UNIZO. Daarnaast willen we ook in onze eigen administratie mensen opleiden om met kmo’s te werken. Onze mensen moeten namelijk inzicht krijgen in de eigenheid van kmo’s. Tot slot willen we niet enkel kijken naar de prijs op de offerte, maar ook naar de mate waarin de kandidaten zich inzetten op sociale en ecologische duurzaamheid.”

Een ander heikel thema: schijnzelfstandigen in de bezorgsector. Hoe wil de regering dat probleem aanpakken?

“Ik kan, als minister van Post, ingrijpen via de postwet. Niet alle pakjesbezorgers vallen onder die wet: er is een verschil tussen bedrijven die hun eigen producten rondbrengen en bedrijven die de pakjes van anderen distribueren. Bijvoorbeeld: een bakker die een fietskoerier in dienst neemt om zijn brood rond te brengen, valt onder de postwet. Voor een bakker die zélf zijn brood aan de mensen thuis bezorgt, geldt die regelgeving niet. De postwet zegt dat ik kan bepalen dat een bepaald percentage van de pakjesbezorgers een vast contract moeten hebben. Dat is de piste waar we nu volop op inzetten. Daarnaast willen we de consument ook nudgen en hem informeren over de sociale en ecologische duurzaamheid van een onderneming. Het zal u niet verbazen dat ik dat als groene een belangrijk thema vind.”

U hebt in het verleden ook laten optekenen dat de meest milieuvriendelijke bezorgoptie volgens u de goedkoopste zou moeten zijn. Gaat de overheid tussenkomen om ecologische postalternatieven financieel aantrekkelijker te maken?

Petra De Sutter"Voor de goede verstandhouding: ik ben tegen prijspolitiek. Ik vind inderdaad dat de ecologische speler gerust de goedkoopste mag zijn. Het lijkt me logisch dat een pakje dat in een automaat geleverd wordt en dat je zelf gaat ophalen, minder kost. Maar dat betekent niet dat ik vind dat de pakjes die wél binnen de 24 uur aan huis geleverd worden, duurder moeten worden. Aan uw publiek wil ik dat heel duidelijk zeggen: ik ga niet ingrijpen in de markt op vlak van prijssetting.”

Is het op Europees niveau niet mogelijk om het principe van gratis retour af te schaffen? Nu kopen consumenten soms vijf kledingstukken om er achteraf vier van terug te sturen. Dat kunnen kleine ondernemingen zich vaak niet permitteren.

“Da’s een moeilijk vraagstuk, want we zitten met de consumentenbescherming die Europees geregeld is. Het idee achter de regelgeving is dat als je online iets bestelt, het kan zijn dat het niet past of dat het je ding niet is. In dat geval heb je het recht om het item terug te sturen. Dat is goed, maar de excessen waarbij je bijvoorbeeld tien paar schoenen besteld op Zalando en er negen terugstuurt, moeten eruit. Daarvoor kijken we vooral naar technologie die de consument toelaat veel gerichter het juiste artikel te vinden. In de toekomst zullen webshops op basis van data en artificiële intelligentie je de perfecte maat van schoen kunnen voorstellen, zonder dat je ook negen alternatieven in je winkelmandje moet leggen. Dan kan de consumentenbescherming eventueel worden aangepast, want dan krijgt het argument dat een kledingstuk niet past, minder gewicht.”

Lees het uitgebreide interview met Petra De Sutter in het ZO-Magazine van maart.