"Noodzaak is de moeder van de uitvinding", die volkswijsheid werd tijdens de coronacrisis nog maar eens bevestigd. Want toen het land in lockdown ging en kmo's hun inkomsten zagen opdrogen, zochten Vlaamse ondernemers massaal naar creatieve oplossingen. Op die manier verdubbelde het aantal webshops in ons land tot 56.642. Vandaag heeft 1 op de 3 ondernemers in Vlaanderen een webwinkel. Toch ligt er nog behoorlijk wat werk op de plank.

Uiteraard is UNIZO tevreden met de evolutie van online verkoop. De organisatie juicht bovendien de campagne van minister Crevits om de digitale geletterdheid van ondernemers te vergroten, toe. “De combinatie van fysiek en online winkelen is het model van de toekomst", aldus Danny Van Assche. Een goede digitale kennis is bovendien onmisbaar om online te concurreren met de grote buitenlandse webshops". We zijn dan ook tevreden dat de minister middelen vrijmaakt om de ondernemers hierin te ondersteunen.” Eén ondernemer die de stap zette, is viswinkelhouder Dirk Pletinckx. "Toen mijn kinderen met het voorstel op de proppen kwamen, heb ik gewed dat het niet ging lukken. Na twee dagen moest ik mijn verlies toegeven", vertelt Dirk aan VTM Nieuws.

KIJK: "Gratis retour is anno 2022 niet meer te verantwoorden", zegt Chiel Sterckx, UNIZO Retail Expert

 

Toch is dit niet het moment om op de eigen lauweren te rusten. Er is namelijk nog veel werk aan de webwinkel. "Om de online concurrentiekansen van lokale ondernemers te vergroten pleit UNIZO voor een gelijk speelveld met de grote (vaak buitenlandse) spelers. Concreet gaat dat over een gelijkschakeling van de btw-aanslagvoet voor e-commerce met die van de buurlanden, gelijke controles door de economische inspectie op binnenlandse en buitenlandse webshops  bijvoorbeeld wetgeving inzake solden en verkoop met verlies, en het naleven van dezelfde milieuverplichtingen zoals het betalen van milieubijdragen. Bovendien moet ook het gratis terugsturen van pakjes aan banden gelegd worden. Dat is anno 2022 economisch en ecologisch niet meer te verantwoorden", vertelt Chiel Sterckx, Retail Expert bij UNIZO.

HET UNIZO EISENPAKKET

  • Gelijkschakeling van de btw-aanslagvoet voor e-commerce met die van de buurlanden.
  • Gelijke controles door de economische inspectie op binnenlandse en buitenlandse webshops, bijvoorbeeld op de wetgeving inzake solden en verkoop met verlies.  
  • Het naleven van dezelfde milieuverplichtingen zoals het betalen van milieubijdragen.
  • Een verbod op gratis retourzendingen. Het gratis terugsturen van pakjes vloekt met elke normale economische en ecologische logica.

    Heb je de kunst van het online verkopen allang in de vingers? Kriebelt het om je producten ook internationaal aan te bieden?  Schrijf je dan zeker in voor de online adviesdag "Internationaal Digitaal". Je ontmoet er tal van experten die jou kunnen helpen met het uitbouwen van je eigen digitale winkelimperium.

    Wist je dat...

    ...je als UNIZO-lid maar liefst 62% korting (!) krijgt op al je verzendingen door FedEx Express, zowel nationaal als internationaal? Ontdek er hier alles over.