Worldline_fotoTijdens zijn overleg maandag met Worldline benadrukte UNIZO-topman Karel Van Eetvelt de dringende noodzaak van een back-upsysteem om nieuwe storingen in het elektronische betaalnetwerk te vermijden. Aanleiding voor het overleg waren de twee pannes in amper een half jaar tijd. UNIZO is ook niet te spreken over de stakingsdreiging bij Worldline.

“Een derde panne van het elektronische betaalsysteem moet koste wat het kost vermeden worden”, zei UNIZO-topman Karel Van Eetvelt na zijn overleg met Worldline. Dat overleg kwam er naar aanleiding van de panne die het betaalverkeer op 13 juni lamlegde.

Om zo’n panne in de toekomst te voorkomen vraagt UNIZO dringende maatregelen. In de eerste plaats pleit de ondernemersorganisatie voor meer interventieteams. Maar Worldline moet ook werk maken van meer investeringen en meer infrastructuur. Ten slotte vraagt UNIZO om meer personeel in te zetten om het betaalverkeer te monitoren. Mocht er zich een probleem voordoen, dan kan daar heel snel op ingespeeld worden en kan een panne vermeden worden. UNIZO heeft de komende dagen nog gesprekken met Worldline om de gevraagde garanties verder te concretiseren.

Over het protocol dat UNIZO in maart met Worldline afsloot naar aanleiding van een eerste panne eind december is de ondernemersorganisatie formeel. "Er is toen heel duidelijk afgesproken dat ook handelaars een jaar gratis gebruik kunnen maken van het TINA-systeem, het back-upsysteem voor betaalterminals. Met een TINA-systeem ondervinden handelaars geen hinder van een eventuele panne. Dat systeem moet op punt staan ten laatste op de eerste dag van de kerstvakantie, één van de drukste periodes van het jaar", eist UNIZO.  

Staking voorlopig afgewend
Intussen is ook duidelijk dat de stakingsdreiging bij Worldline voorlopig afgewend is. Het personeel besliste gisteren dat de directie nog tot donderdag heeft om antwoorden te formuleren op de eisen van de werknemers. Als er tegen donderdag geen toegiften komen, staakt het personeel waarschijnlijk op 1 juli.

LBC-secretaris Koen Dries verzekert dat de eventuele staking geen weerslag zal hebben op de koopjes. “We willen niet de klanten raken, maar hen het netwerk geven dat ze verdienen”, zegt Dries. Tijdens de eventuele staking zal alleen een minimumbezetting van het personeel aan de slag gaan. Betalingen met bank- en kredietkaarten kunnen dus gewoon doorgaan. De Worldline-werknemers klagen over onderbezetting, slechte werkomstandigheden en een gebrek aan investeringen.
 
Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove
T 02/212.25.44 - M 0479/44.50.78 - E-mail: sanderijn.vanleenhove@unizo.be