6 op 10 exporterende ondernemers heeft soms problemen met de douane wanneer een zending willen aangeven. Dat blijkt uit een rondvraag van UNIZO Internationaal i.s.m. DHL Express bij 422 exporterende bedrijven. De vertraging die ondernemers oplopen door douanecontroles blijkt het grootste pijnpunt. Maar ook de onbereikbaarheid van de douane en problemen bij het vaststellen van de invoerrechten brengen ondernemers in de moeilijkheden. Naast tijdverlies hebben problemen met de douaneaangifte voor 6 op 10 ondernemers ook financiële gevolgen. De bedragen kunnen hoog oplopen. Voor een kwart van de ondernemers in dat geval gaat het over ruim 100 euro op jaarbasis. Maar evenveel ondernemers spreken van meer dan 1.000 euro per jaar. 1 op 10 exporteurs verliest zelfs ruim 5.000 euro op jaarbasis. In 2011 al kaartte UNIZO deze problematiek al aan. Constructief overleg met de betrokken diensten leidde toen onder meer tot een 24/24u-dienstverlening, meer automatisering en vaste contactpersonen voor klanten.
In vergelijking met 2011 is er dus zeker een verbetering, maar helemaal over rozen gaat absoluut nog zeker niet. UNIZO kijkt naar de overheid voor oplossingen. “Heel wat procedures en formaliteiten zijn op het lijf geschreven van grote bedrijven, maar niet van KMO’s. In de mondiale wereld van vandaag is het eigenlijk onaanvaardbaar dat je als exporterende KMO bij de douanecontroles tijd en geld moet verliezen”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

1 op 10 ondernemers spendeert ongeveer een halve dag aan douaneformaliteiten voor één zending. Een op vijf doet er ongeveer een uur over. Het overgrote merendeel (66%) klaart de klus in minder dan een uur. Wanneer ondernemers problemen ondervinden met de aangifte, doet 7 op 10 van hen een beroep op een transporteur of een douaneagent voor een oplossing. 1 op 5 contacteert de douane rechtstreeks en net geen 1 op 8 krijgt zelf bericht van de douane. Als ondernemers problemen ondervinden, dan betekent dat in de eerste plaats puur tijdverlies. Hoeveel hangt af van KMO tot KMO. Voor de meesten, namelijk 1 op 5 is het probleem binnen het half uur opgelost.  Voor bijna 1 op 8 ondernemers duur het een uur. Opvallend, één op drie ondernemers moet een halve dag wachten op een oplossing. 6 procent van de ondervraagden moest zelfs langer dan een dag wachten.       
DHL Express over douane-problematiek “Als  express-bedrijf met wereldwijde douanekennis, maakt het dan ook deel uit van onze dienstverlening om KMO’s niet alleen te helpen met het versturen van hun goederen, maar ook raad te geven en hen efficiënt door dit kluwen van douane-administratie te loodsen”, zegt Danny Van Himste, topman van DHL Express.

Meer weten? Contacteer UNIZO-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove T 02/212.25.44 - M 0479/44.50.78

E-mail: sanderijn.vanleenhove@unizo.be  
Een ondernemersvraag? Bel de UNIZO Ondernemerslijn T: 02 21 22 678 | ondernemerslijn@unizo.be