UNIZO zat vanmiddag aan tafel met Worldline, samen met de Nationale Bank en minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters om de problemen met het elektronisch betaalverkeer van de afgelopen weken te bespreken. Zoals bekend kregen heel wat handelaars het geld van hun elektronische betalingen gedurende ettelijke dagen niet doorgestort door problemen bij Worldline. Vooral onder druk van UNIZO werden die problemen het afgelopen weekend opgelost. De gedupeerde handelaars kregen intussen hun geld doorgestort, mede dankzij de inzet van de banken die dit weekend extra doorwerkten. "Maar hiermee is de zaak voor UNIZO nog niet helemaal beklonken", zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt: "We hebben aan Worldline uitleg gevraagd over hoe dit probleem zich heeft kunnen voordoen. En we hebben van Worldline vooral harde garanties geëist voor een stabieler netwerk." Worldline maakte zich tijdens het overleg sterk de problemen onder controle te hebben, maar er werd niettemin afgesproken dat de Nationale Bank als toezichthouder een audit zal uitvoeren naar de activiteiten van Worldline in de markt.

UNIZO zal in de loop van deze week nog verder overleg plegen met Worldline over een treffelijke schadevergoeding voor de gedupeerde handelaars en over een strikt afsprakenkader voor een betere dienstverlening van Worldline aan de handelaars.
 

Intussen ontving UNIZO al een paar honderd dossiers van ondernemers omtrent de problemen met het elektronisch betaalverkeer. Zij kregen inmiddels allemaal een persoonlijk advies. Ondernemers met vragen kunnen 7/7 terecht bij de UNIZO Ondernemerslijn op het nummer 02 21 22 678, of via e-mail: ondernemerslijn@unizo.be