Als je bedrijfsnaam nog beschikbaar is, kan je die als domeinnaam registreren. Wanneer dat niet zo is, of als je nog geen bedrijfsnaam hebt, kan je je creativiteit de vrije loop laten.
1. Haal twee aspecten uit wat je met je bedrijf beoogt en ga daarmee aan de slag. Het online bestelplatform ‘halalhero.be’ vertelt met zijn naam meteen de essentie van zijn zaak: halal eten bestellen en als een ware held culturen en voedsel met elkaar verbinden.
2. Schrijven en highlighten. Schrijf snel en zonder te stoppen minstens 150 woorden over de positionering van je onderneming en welke rol de naam daarbij speelt. Markeer daarna de belangrijkste woorden en ga ermee aan de slag om namen te creëren: wissel en combineer talen, lettergrepen…
3. Random woorden knutselen. Neem er Scrabble-letters bij en selecteer een beginletter. Pak lukraak nog wat letters uit de doos en begin te combineren. Let er wel op dat je domeinnaam goed klink en geen moeilijke tekens bevat.
4. Start vanuit je eigen naam. Doe iets met je voornaam en familienaam. Maak combinaties met je initialen. Het is een klassieke methode, maar ze werkt prima.
5. Zoek het niet te ver. Gebruik de straat, de stad waarin je gevestigd bent. Of een rivier in de buurt. Zo verwijst Canary Hill, wielerkleding voor dames, naar de Kanarieberg, een bekende beklimming bij wielerliefhebbers. Alles wat nabij is en geliefd kun je in je naam verwerken. Het kan bovendien je lokale verankering bevestigen.
6. Denk aan de juiste extensie. In België is een .be-domeinnaam een logische en goede keuze die vertrouwdheid en degelijkheid uitstraalt. Als je je lokale identiteit in de verf wilt zetten kan je natuurlijk ook gaan voor een .vlaanderen, .brussels … Of je kan creatief zijn met je domeinnaam en de extensie door te kiezen voor .ninja, .xyz, .ngo, .green, .immo…
Meer tips voor een sterke domeinnaam vind je op https://claimjeidee.be
M.m.v. www.dnsbelgium.be