Van freelancer tot freelancer én handelaar dankzij UNIZO's Bedrijfsoptimalisatie

Haar vaste kantoorjob had Gerlinde al jaren geleden opgezegd. Maar ook als freelancer bleef ze nood hebben aan nieuwe uitdagingen. Tussen haar schrijfopdrachten door richtte Gerlinde het juwelenlabel Wolfkat op. Al zorgde het einddoel, een eigen webshop, voor wat koudwatervrees. Daarom schakelde ze de hulp in van een coach Bedrijfsoptimalisatie, een prima klankbord op zo’n moment.

Foto's: Rosine Pittevils

Het leven als freelancer kent Gerlinde De Bruycker (35) door en door. Al zes jaar volgt deze Leuvense haar eigen weg als thuiswerkende copywriter, journalist en jeugdauteur. Geen ellenlange vergaderingen of verloren pendeluren, wel veel vrijheid. Toch begon er na verloop van tijd iets te knagen, vertelt Gerlinde eerlijk. “Elke werkdag opnieuw een origineel artikel neerpennen: het vergde steeds meer mentale energie. Ik schrijf graag, maar niet dagelijks acht uur aan een stuk.”

Stilaan rijpte het idee om ook iets met haar handen te doen. “Ik heb altijd een passie gehad voor grafische juweeltjes, maar ik vond mijn gading nooit echt. Dus dacht ik bij mezelf: waarom richt ik zelf geen juwelenlabel op? Ik ging op zoek naar leveranciers, begon mijn eigen oorbellen en kettingen samen te stellen en Wolfkat was geboren.”

Eerste test

Bij wijze van test ging Gerlinde op enkele lokale marktjes staan, en haar juwelen vielen in de smaak. “Op één markt stond ik zelfs van 9 uur tot 16 uur onophoudelijk oorbellen te verkopen. Toen besefte ik dat de volgende stap een eigen webshop kon zijn.” Maar hoe moest die schrijvende freelancer de stap zetten naar een online winkel? Met onbekende factoren als voorraadbeheer, betaalmethodes en marketingkosten? “Ook al ben ik ondernemend, ik voelde dat ik bijkomend advies nodig had. Het traject rond Bedrijfsoptimalisatie leek me de ideale formule: een laagdrempelige begeleiding van een externe professional, aan een voordelig tarief”, aldus Gerlinde.

Zaak in kaart

Samen met ondernemerscoach Els (foto) begon ze aan de weg naar een webshop. Vooral het Business Model Canvas bleek een eyeopener te zijn. “Met dit model breng je je hele zaak in kaart: op welke klantensegmenten richt ik mij? Hoe ziet mijn kostenstructuur eruit? Via welke kanalen kom ik in contact met mijn doelgroep? Door uit te zoomen, kon ik ineens het grotere plaatje zien.”

Na elk gesprek kreeg Gerlinde ‘huiswerk’ mee van Els, waarbij ze gericht moest nadenken over bepaalde aspecten van haar project. “Dit traject dwong me om regelmatig bezig te zijn met Wolfkat, tussen mijn gewone werk door. Zonder excuses. De tussentijdse sessies met mijn coach werkten telkens als een soort deadline - een zegen voor een journalist als ik.”

Zusje Copykat

Ondertussen had Gerlinde ook het idee gekregen om haar activiteiten als copywriter te bundelen onder de naam Copykat. Zij zou het schrijvende zusje worden van Wolfkat, via een aparte tab op de webshop. “Maar toen ik dat bij Els afcheckte, raadde zij me aan om twee afzonderlijke websites te ontwikkelen. Een vrouw op zoek naar oorbellen of een bedrijf op zoek naar een persbericht? Dat zijn twee totaal verschillende profielen. Een gouden tip waar ik veel aan heb gehad!”

Zo waren er nog wel meer inzichten die Gerlinde tijdens de vier coachingsessies kreeg. Zoals over prijszetting en winstmarges. “Ik keek vooral naar mezelf als klant: wat wil ik zelf geven aan een juweeltje? Met enkele rake berekeningen liet Els me zien dat ik soms meer moet durven vragen. ‘Copykat mag Wolfkat niet sponsoren. Hoed je ervoor dat het geen hobby blijft’, zei ze mij.”

En...Actie!

Het einde van het traject luidde een nieuw begin in: de webshop! Midden april lanceerde Gerlinde de websites van haar twee alter ego’s Wolfkat en Copykat. En dat in volle coronatijd. “Het is gek, maar die crisis leek me juist te helpen. De steun voor lokale ondernemers was groter dan ooit”, klinkt het. “In de eerste week kreeg ik tientallen bestellingen binnen, een onverhoopt succes.”

Het vijfde en laatste gesprek met Els – via videocall – was dan ook hartverwarmend. “We waren allebei heel blij met hoe het traject van Wolfkat en Copykat is verlopen. De websites stáán er, de grootste horde is genomen. Nu is het de bedoeling om de tips uit het traject Bedrijfsoptimalisatie blijvend om te zetten in de praktijk.”

Ben je net als Gerlinde al even actief als ondernemer, maar bruis je van de nieuwe ideeën die je graag wil aftoetsen bij een expert?

Laat je begeleiden door de coaches van UNIZO!

Meer weten?