UNIZO lanceert "De Bedrijvige Kern"

Kleinhandel heeft alleen toekomst in multifunctionele kernen

“De winkelleegstand in Vlaanderen nam sinds 2008 met maar liefst 70 procent toe, vooral in de kleinere steden en gemeenten. Tegelijk daalde het aandeel van de detailhandelwinkels op 10 jaar tijd van 45,6% naar 37,4%. Kleinhandel kan op zichzelf niet meer overleven in de meeste Vlaamse kernen”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

Een groot deel van de kernen van onze steden en gemeenten zullen zich bijgevolg anders moeten gaan inrichten, willen ze leefbaar en bruisend blijven. Detailhandel blijft belangrijk, maar alleen onvoldoende. In de visie van UNIZO moet een kern van een stad of gemeente een zone zijn waar ALLE bedrijvigheid een plaats krijgt. Dat gaat over horeca, detailhandel, ketenwinkels, makers, diensten, starters, producenten, freelancers…, maar evengoed over scholen, ziekenhuizen, openbare instellingen, rusthuizen of culturele instellingen.

UNIZO noemt dit ‘De Bedrijvige Kern’

De Bedrijvige Kern is een afgebakende kern in een stad of gemeente, met aaneengesloten handel en/of andere bedrijvigheid. Dit kan volgens twee modellen.
 
Fun-en Runshoppingkern
Deze vorm is van toepassing op kleinere steden en gemeenten met een groot verzorgingsgebied. Recreatief winkelen (fun) en functioneel boodschappen doen (run) gaan hier hand in hand. In dit soort kernen blijft de focus quasi volledig op de detailhandel liggen, maar is daar omheen ruimte voor alle andere bedrijvigheid. Samen vormen zij de bedrijvige kern.

Runshoppingkern
De Runshoppingkern is van toepassing op eerder landelijke gemeenten met een beperkter verzorgingsgebied. Anders dan in kernen waar recreatief winkelen een centrale activiteit blijft,  weegt het functioneel boodschappen doen hier zwaarder door. Hier bekijken we de kern als één geheel, en worden handel en bedrijvigheid volledig met elkaar verweven.

Meer over: Kernversterking