Verkeersknoop verstikt KMO's

Kmo's hebben sterk te lijden onder de fileproblematiek, blijkt uit een enquête van UNIZO. Het probleem is het grootst in Antwerpen en Vlaams-Brabant. Door de files zien zaakvoerders hun medewerkers vertrekken en hun omzet dalen.
 
Werknemers die ontslag nemen omdat ze de filedruk niet meer aankunnen, klanten die wegblijven en minder omzet door vertraagde leveringen: heel wat kmo's ondervinden steeds meer last van files bij het uitoefenen van hun activiteiten. Middenstandsorganisatie UNIZO stelde in een enquête haar leden de vraag in welke mate ze last hadden van de verkeersknoop. Uit de 989 antwoorden bleek dat vooral kmo's in de provincies Antwerpen en Vlaams-Brabant erg te lijden hebben onder de files op de weg. In Antwerpen zegt liefst 82 procent problemen te ondervinden door de files, 27 procent ervaart 'veel last'. In Vlaams-Brabant heeft 76 procent problemen, met liefst 32 procent van de kmo's die zeggen 'veel last' te ervaren. Niet verwonderlijk liggen bedrijfsleiders in West-Vlaanderen en Limburg minder wakker van de files. Respectievelijk 38 en 41 procent ondervindt er zelfs geen enkele hinder van. Toch klagen ook in de twee meest afgelegen provincies van het land nog 9 en 17 procent van de ondernemers over veel last door oponthoud in de files. Voor Unizo moet er, naast een efficiënter openbaar vervoer, dringend werk gemaakt worden van grote infrastructuuringrepen, aan de Ring van Brussel bijvoorbeeld, of de Oosterweelverbinding. 'Daar komt veel te traag beweging in, terwijl het verkeer alsmaar toeneemt.'

 

Maar zal meer wegcapaciteit niet ook automatisch meer wagens aantrekken? 'Bedrijven doen zelf al heel veel. Door medewerkers flexibel te laten werken bijvoorbeeld. Ze gaan ook al meer betalen via de kilometerheffing voor vrachtwagens die eraan komt. Kmo-zones zouden inderdaad beter ontsloten kunnen worden door het openbaar vervoer.'

Bron: De Standaard

Meer over: Transport, Vervoer, Internationaal