Eerlijke koffie, eerlijke prijzen?

Publireportage

Anna’s Specialty Bar in Leuven staat voor eerlijke, natuurlijke koffie, thee en chocolade. Hiervoor werken zaakvoerders Anna Vansant en Gunther Ceunen samen met kleinschalige branders die zelf naar plantages afreizen en leveranciers selecteren met goede werkomstandigheden en geen kinderarbeid. Drie vestigingen later beschrijft Anna het als een ‘uit de hand gelopen hobby’. Om die hobby te managen volgde Gunther het Ondernemersforum ‘Talking money’ bij UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel.

In 2012 sluit Anna het hoofdstuk waarin ze een kinderopvang runt na twintig jaar af. Niet veel later valt een foldertje van Syntra in de bus. Zonder dat ze het beseft, start ze met het openen van het foldertje een nieuw hoofdstuk als barista. Anna schrijft zich in voor een eerste cursus en staat plots drie uur geboeid te luisteren naar Melanie in haar kleine koffiebarretje met twaalf zitplaatsen. Er gaat een wereld open. Anna volgt alle workshops en opleidingen in Vlaanderen die ze maar kan vinden om een uitstekende theesommelier en barista te worden. Ondertussen wordt ze verliefd op de gevel van een pand in het centrum van Leuven. Anna’s Specialty Bar is een feit. Wanneer Gunther in beeld komt, volgt er al snel een tweede en derde zaak.

Anna: “Gunther was destijds directeur in het onderwijs. Elke woensdag kwam hij bij mij koffie drinken. Tot ik besefte dat hij precies voor meer kwam dan enkel koffie.” In 2019 stapt Gunther uit het onderwijs, mee de zaak in. Hij neemt de administratie, cijfers en het management voor zijn rekening. Gunther: “Ik volgde meteen een opleiding boekhouden. Om de financiën nog beter onder de knie te krijgen, schreef ik me in voor het UNIZO-Ondernemersforum ‘Talking money’. Daar zit je samen met gelijkgezinde collega-ondernemers waardoor er een wisselwerking van kennis en tips ontstaat. De experts die het forum leiden, staan middenin de financiële wereld en zijn er dagelijks mee bezig.”

“Als je je prijzen niet durft verhogen, moet je vroeg of laat de deuren sluiten. Die money mindset is voor veel mensen moeilijk.”

Financieel ondernemerscoach Ilse Dieltjens leidt het nieuwe Ondernemersforum ‘Talking money’. Met een theoretische achtergrond als handelswetenschapper deed ze praktijkervaring op als zaakvoerder van een schrijnwerkerij en bekleedde ze verschillende finance- en marketingfuncties in KMO’s. Nu begeleidt ze ondernemers op financieel vlak. ‘Talking money’ bestaat uit vijf voormiddagsessies die verschillende topics beslaan. Ilse: “Ik ga heel praktisch te werk. We zoomen in op de bedrijven die deelnemen. De ondernemers gaan dus met hun eigen cijfers aan de slag. Ik leg uit wat de balans en resultaatrekening is en welke informatie je daar uithaalt. Ik geef tips over administratief omgaan met cijfers, je cashflow managen, wat je met winst kan doen, hoe veel en welke marketing je moet doen. Ik leg het belastingsysteem uit en kijk samen met de ondernemers naar hun prijzen. ”

Gunther: “Iets wat ik leerde tijdens 'Talking money' is dat er een groot verschil is tussen omzet en winst. Je kan veel omzet draaien, maar toch weinig winst hebben. In het Specialty-verhaal is de winstmarge sowieso al veel kleiner. Als we dezelfde marge zouden hanteren als bij gewone koffie, moeten we 9 euro voor een cappuccino vragen.” Anna: “De vraag is gesteld geweest: blijven we kiezen voor specialty koffie? Maar je kan jezelf niet verloochenen. Dan weet ik dat ik binnen het jaar stop.”

Hogere prijzen

Met een aanhoudende crisis in het vooruitzicht gaan ook Anna en Gunther even op de rem staan. Anna: “Ik ben niet bang dat we de rekeningen niet meer kunnen betalen, wel dat klanten wegblijven door onze hogere prijzen. Het is overal hetzelfde. Eén van onze dessertbaksters haalde aan dat ze de reële prijzen niet durft doorrekenen omdat het te absurd is voor woorden. Je moet de gulden middenweg zoeken: wat is betaalbaar voor mijn klanten zodat ikzelf niet verlies, maar ik ook mijn klanten niet verlies.” Ilse herkent Anna’s twijfel voor hogere prijzen: “Als je je prijzen niet durft verhogen, moet je vroeg of laat de deuren sluiten. Die money mindset is voor veel mensen moeilijk. Stel dat er inderdaad 20% van je klanten wegblijft, dan heb je nog steeds 80% die een hogere prijs betalen. In mijn ogen is het vraagstuk dan opgelost. Ik begrijp de angst, maar je kan geen business runnen als je er geen geld aan verdient. Dan moet je een vzw worden. De klanten die wegblijven dragen je zaak bovendien niet in hun hart.”

Na afloop van het forum volgt er nog 10 uur individuele coaching. Die zijn voor Gunther bijna afgelopen: “Heel mijn boekhouding is uitgepluisd. Ik weet nu goed hoe ik het per vestiging moet aanpakken. Een echte aanrader.”

Ilse Dieltjens kan ook jouw cijfers onder de loep nemen in het Ondernemersforum 'Talking money'. Interesse? Lees hier meer.