Start een exitplan voor de eventsector!

UNIZO eist aandacht voor de zogenaamde ‘vergeten’ sectoren binnen onze economie, namelijk diegene die in de huidige corona-exitstrategie nog geen enkel perspectief kregen tot heropstart. Na de versoepelingen op 4, 11 en 18 mei, blijft de onzekerheid heersen voor de horeca, het toerisme, de eventsector, de autocarbedrijven, de reisbureau’s, de campinguitbaters, … Dit is onaanvaardbaar en maakt het voor ondernemers in deze sectoren steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden.

Een peiling geeft aan dat 8 à 9 procent van de ondernemingen in ons land vreest dat ze deze crisis niet zullen overleven. Maar in de evenementen- en recreatiesector alleen al gaat dit over maar liefst 30 procent, en dan zwijgen we nog over alle toeleveranciers die van die organisaties afhankelijk zijn.

Elke Tielemans, directeur UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel:

“Voorzie dringend in een concrete en allesomvattende exit-strategie die alle sectoren toelaat om een langetermijnplanning op te stellen. Voor de sectoren die vandaag nog geen perspectief hebben, zullen de huidige steunmaatregelen onvoldoende zijn om de liquiditeitsproblemen te blijven opvangen. Bijkomende bescherming en steunmaatregelen zijn dan ook nodig.”  

Het is ondertussen duidelijk dat de horeca, toerisme en evenementensector als laatsten volledig zullen hernemen. Bovendien zal het in deze sectoren nog een hele tijd duren vooraleer de vraag weer op een kostendekkend niveau ligt. UNIZO ijvert dan ook voor een snelle, veilige heropstart en bijkomende ondersteuningsmaatregelen voor deze zwaar getroffen sectoren. Samen met verschillende sectororganisaties en de zopas opgerichte en aangesloten koepelorganisatie Confederation Events pleit UNIZO ondermeer voor een steun- en garantiefonds.

Ook in onze regio

Ook in Vlaams-Brabant & Brussel worden heel wat ondernemers uit de eventsector getroffen. Het typeert ondernemers dat ze creatief omgaan met veranderende omstandigheden, maar dat is in deze uitzonderlijke crisisperiode allesbehalve evident voor deze bedrijven. ‘Business as usual’ blijft op deze manier nog een ver toekomstperspectief.

Autocars Van Aerschot (Scherpenheuvel) - Katty Van Welde – www.autocars-vanaerschot.be

“Langzaam worden de corona-maatregelen opgeheven.  Voor de autocarsector is er echter nog helemaal geen vooruitzicht op een heropstart van de activiteiten. Onze bussen staan sinds 16 maart stil, onze medewerkers zitten noodgedwongen thuis en de boekingen zijn reeds tot ver voorbij de zomervakantie geschrapt. Dat allemaal terwijl dit de drukste periode van het jaar zou moeten zijn. De investeringen in de sector zijn heel erg groot. Wij snakken dan ook naar werk om onze kosten te kunnen dragen, maar een heropstart is enkel mogelijk indien wij voldoende mensen mogen meenemen in onze voertuigen. Met social distancing kunnen op een bus van 60 plaatsen maar 15 mensen meereizen. Dat is economisch niet haalbaar. Laat ons, zoals nu op het openbaar vervoer mag, mensen toelaten mits het dragen van een mondmasker als de 1.5m-regel niet kan toegepast worden. Of anders smeken wij om financiële steun om te kunnen overleven.” 

VHP Service (Lubbeek) - Marc Van Hoeyveld - www.vhpservice.be

“VHP Service levert voor beurzen en sportevents (OHLeuven) ondersteuning en producten in verhuur. We zijn als allereerste in full lock down gegaan (volledige jaaromzet geannuleerd op een paar dagen) en wanneer we terug mogen werken is nu nog de vraag. Het verlies dat we dit jaar gaan boeken, zijn veelvouden van ons volledig eigen vermogen! Onze sector heeft nood aan ondersteuning en perspectief om aan de toekomst te kunnen werken. We hebben hier in België veel prachtige bedrijven, die met veel passie voor de job iedere uitdaging aangaan. Ook voor deze uitdaging staan er heel wat bedrijven in onze sector open om samen naar constructieve oplossingen te zoeken als ze hier de mogelijkheid voor krijgen. Ik denk maar aan drive-in concerten en voetbal, sport, wedstrijden… Wij hebben ook een oplossing ontwikkeld om een volledig veilige zone te creëren voor balies, togen enz. Voor openlucht events hebben we een product ontworpen om save zones te creëren. Dit zowel voor verhuur als voor verkoop. Hopelijk krijgen we wat perspectief.”

De Montil (Affligem) – Marijke De Bolle - www.demontil.com

“De Montil is een familiebedrijf, dat momenteel met de derde generatie in volle bloei is, een vaste waarde in Vlaams-Brabant met ons congrescentrum en feestzalen complex. De 15-tal vaste werknemers in onze zaak vallen onder het Paritair Comité Horeca en zijn door de verplichte sluiting allen op technische werkloosheid geplaatst. Door de verplichte sluiting is onze omzet momenteel “0”. Verder kunnen we niet op een annulatie-vergoeding rekenen omdat alle klanten zich beroepen op “overmacht”. Het is fijn dat de overheid voorziet in steunmaatregelen zoals de hinderpremie. Wat wij echter moeilijk kunnen begrijpen is dat deze maatregel voor iedere zaak hetzelfde is. Wij worden gelijk gesteld met een restaurant, café, ... ongeacht de grootte van de zaak. Wanneer je rekent dat wij in onze topmaanden een omzet van +/- 2,3 miljoen draaien, kan u zich wel inbeelden dat deze steunmaatregel een schamele troost is. Het is ook vervelend dat er in het nieuws enkel maar sprake is van restaurants en cafés terwijl de horeca toch wel veel meer inhoudt dan dat. Wij beschikken over grotere zalen waar de afstandsregels perfect kunnen nageleefd worden. Het voornaamste heikel punt is de onzekerheid. Wij hebben verre van voorzichten naar de toekomst toe. Alle meetings, beurzen, verjaardagsfeestjes, jubileumfeestjes, huwelijksfeesten, communiefeesten, enz. zijn reeds tot eind augustus geannuleerd. Ook boekingen voor het najaar worden preventief geannuleerd omdat men niet zeker weet of het event wel mag doorgaan, omdat men schrik heeft voor een eventuele tweede piek en omdat men de nodige kosten van de voorbereiding momenteel dan ook niet wil doen. Het is enorm vervelend om onze klanten niet op een duidelijke manier te woord kunnen staan. Ook wij weten niet meer dan er in het nieuws gecommuniceerd wordt. Wij hopen dan ook dat er snel een oplossing voor ons kan gevonden worden.”
 

Sofie Vanhout l Pers & Communicatie l sofie.vanhout@unizo.be l 0471 85 84 54