Toeristische sector in Vlaams-Brabant vindt zichzelf opnieuw uit

De coronacrisis zette onze leefwereld behoorlijk op zijn kop! Voor sommigen was er meer werk, voor anderen viel alles letterlijk stil. Dat was onder meer het geval voor de toeristische sector. En deze zomer deed de ‘staycation’ zijn intrede.

Toerisme Vlaanderen peilde eind mei naar de reisintenties van de Belgen en wat blijkt? Een groot deel is door de coronacrisis afgestapt van zijn of haar vakantieplannen en heeft beslist om thuis te blijven. Vier op de vijf Belgen gaf aan dat ze voor de coronacrisis concrete reisplannen hadden voor deze zomer. In mei was dat nog slechts 44%.

Een vijfde van de Belgen geeft bovendien aan deze zomer meer binnen Vlaanderen te willen reizen. Er is ook een opvallende verschuiving qua type reisbestemming. Voor corona droegen kustbestemmingen de voorkeur weg, terwijl Belgen nu vooral aangeven dat ze naar groene en landelijke omgevingen willen trekken. Een troef die Vlaams-Brabant absoluut kan uitspelen!

41% van de Belgen geeft immers aan dat ze door de lockdown hun eigen omgeving meer zijn gaan ontdekken en appreciëren. 34% van de respondenten zegt dat ze in de toekomst meer in eigen land zullen reizen. 80% geeft aan dat ze de komende maanden druk bevolkte plaatsen zullen vermijden. 

Heel wat ondernemers uit onze provincie, actief in de toeristische sector, stemmen hun activiteiten en dienstverlening hierop af. Ze proberen op een creatieve manier een antwoord te bieden op de crisis, het seizoen te redden en zich voor te bereiden op de toekomst.

Uit een eigen bevraging eind juni over de vakantieplannen van zelfstandige ondernemers blijkt dat 1 op 4 zelf zeker geen vakantie neemt tijdens deze zomer. Ze staan dus klaar om vakantiegangers op hun wenken te bedienen. 

Hof ten Dormaal (Haacht), brouwerij met pop-up zomerbar

“Door corona hadden we plots geen klanten meer. We hebben dadelijk gezocht naar oplossingen. De eerste twee maanden hebben we overleefd met online verkoop en leveringen aan huis. Boven alle verwachtingen ging dit zeer goed. Daarna hebben we een zomerbar opgestart. We hebben het geluk aan een fietsroute te liggen en langs de vijver kunnen we de nodige ruimte en een prachtig uitzicht geven. Corona heeft ons doen nadenken. Hof ten Dormaal gaat meer focussen op binnenlandse verkoop, de korte keten. Alle grondstoffen telen we zelf op de hoeve. De gerst, tarwe, rogge, spelt en 7 verschillende soorten hop. We hebben ook een mouterij aangekocht waardoor we nu 100% zelfvoorzienend zijn. Dit maakt ons uniek.” André Janssens www.hoftendormaal.com

Multiobus (Tienen), busvervoerbedrijf

“Onze 15 ‘toerismebussen’ stonden bij aanvang van de coronacrisis van de ene dag op de andere stil. We gingen op zoek naar  oplossingen en alternatieven om de bussen op de baan te houden. Zo werden een aantal bussen ingezet voor werfvervoer en zal ook het kampvervoer voor de jeugdbewegingen de agenda hopelijk weer wat vullen. Onze bussen zijn alleszins aangepast aan de veiligheidsmaatregelen.” Bernard Vandereyken  www.multiobus.be  

Connections (Vilvoorde), reisbureau

«De coronacrisis plaatste onze reisorganisatie voor een ongeziene uitdaging. Al snel kwamen we in een overlevingsmodus terecht en zag onze tijdelijke luxecamping ‘Basecamp Connections Deluxe’ in Durbuy het levenslicht. We zijn creatief en halen het onderste uit de kan om de activiteiten draaiende te houden en onze klanten een unieke ervaring te bieden. Als we de wereld niet mogen intrekken, halen we de wereld naar hier. Zo zullen we verschillende themadagen organiseren in de  sfeer van verschillende verre bestemmingen.”  Ronny Bayenswww.connections.be

Kiddotravel (Dilbeek), aanbieder rondreizen voor gezinnen met kinderen

“De afgelopen coronaperiode was voor ons heel zwaar omdat zowel wij als onze klanten in complete onzekerheid leefden. Pas in juni werd duidelijk dat we alle families moesten teleurstellen. Ons aanbod familierondreizen focust zich immers op verre bestemmingen zoals Canada, Thailand, Zuid-Afrika, … maar de grenzen naar deze landen bleven helaas dicht. We hebben onze klanten persoonlijk gebeld, hun de mogelijkheden uitgelegd en alle reizen van dit jaar verplaatst naar 2021. Maar we hebben ons aanbod ook aangepast en gaan volgend jaar een eerste Europese bestemming toevoegen, namelijk Portugal. Op 1 augustus vertrekken wij op studiereis met de drie kinderen om een rondreis uit te stippelen. En merken we dat het goed werkt, gaan we dit Europees aanbod zeker ook uitbreiden.” Liesbeth Dupontwww.kiddotravel.be

Meer ontdekken in eigen streek?
www.toerismevlaamsbrabant.be

Ondernemers met coronavragen?
www.unizo.be/corona

Meer over: Corona, Toerisme
Thema: Actueel