Vlaams-Brabantse handelaars keken reikhalzend uit naar heropstart vandaag

In de aanloop naar de heropening van de winkels vandaag, peilde UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel naar de verwachtingen van de handelaars voor deze eerste dag. Via een telefonische peiling werden handelaars gecontacteerd die de voorbije 8 weken hun zaak gedwongen moesten sluiten. Het algemene gevoel? Handelaars keken reikhalzend uit naar vandaag en namen alle mogelijke maatregelen om veilig herop te starten.

Uit onze bevraging bleek dat zowat iedereen zijn of haar zaak opent van zodra het kan. Slechts één zaak opent later omwille van de drukte door online bestellingen in het kader van moederdag.

Omzetverwachting gemiddeld 55%

In de modesector zijn de omzetverwachtingen matig tot positief. Gemiddeld verwacht men deze week een omzet van 71% van de normale omzet. Zeker waar men werkt met afspraken, wordt verwacht dat de omzet vrij snel zal normaliseren. Al zit de vrees erin dat niet alle stock tijdig verkocht zal raken. Het uitstel van de solden is voor velen dan ook een goede zaak.

Fietsenhandelaars gaven aan al veel vragen te hebben ontvangen voor de opening, en schatten de omzet bij heropstart dan ook vrij hoog in, tot 80% en meer.

In andere sectoren zijn de verwachtingen lager. Zeker zaken die niet-essentiële producten of diensten verkopen (meubelzaken, fotowinkels,…), gaan niet uit van een stormloop. Ondernemers uit deze sectoren verwachten dat consumenten wat terughoudender zullen zijn en soms zelfs wat spaarzamer. Bovendien kunnen handelaars minder mensen tegelijk ontvangen in de zaak, wat onrechtstreeks ook een impact zal hebben op de verkoopcijfers.

88% verkocht de voorbije periode online

Elke Tielemans, directeur UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel: “De coronacrisis zorgde voor een digitale versnelling bij heel wat ondernemers. Ook bij de consumenten merken we dat ze steeds bewuster lokaal aankopen, online en offline. Een tendens die we toejuichen.”

Ruim 50% verkocht vóór corona al via online kanalen (webshop, sociale media, telefoon of mail). Vandaag is dat maar liefst 88%, een forse stijging! En 80% van de bevraagde ondernemers gaat hier zeker op blijven inzetten.

“Uit de verkoop via online kanalen konden ondernemers gemiddeld 22% van hun normale omzet genereren. Dit volstaat voor velen niet om vaste kosten te kunnen opvangen. We houden dus de vinger aan de pols en zullen aandringen op bijkomende ondersteuning waar nodig” aldus Elke Tielemans.

Originele acties voor heropstart

Het overgrote deel van de handelaars gaf aan voor de heropstart hoofdzakelijk te hebben ingezet op veiligheidsmaatregelen.

Al zijn er ook die een systeem uitwerkten om op afspraak te werken, de winkel extra aankleedden of voorzagen in een cadeautje voor de klant.

Eén van vele originele acties kwam van kledingzaak De Gouden Schaar in Tienen. Tijdens de coronamaatregelen riep de zaakvoerder zijn klanten op om oude hemden binnen te brengen. Per hemd maakte hij 3 mondmaskers in ruil voor een bijdrage van 10 euro. Om hiervan een nul-operatie te maken voor de klant, zette hij deze 10 euro indien gewenst meteen om in een waardebon voor de aankoop van een nieuw hemd.

#unizo #winkelhier #kooplokaal #samensterk

Sofie Vanhout l Pers & Communicatie l sofie.vanhout@unizo.be l 0471 85 84 54

Meer over: Corona