War for talent. Hoe personeel aanwerven tijdens en na deze coronacrisis?

Door de coronacrisis davert de arbeidsmarkt op zijn grondvesten. Ondernemingen gaan in overlevingsmodus, dit uit zich in stopzettingen van contracten, technische werkloosheid en een afwachtende houding over de toekomst. Onzekerheid troef dus.

Ook de impact op de markt van beschikbare kandidaten is beduidendTomorrow.be, videomarketeer en UNIZO Starter van het jaar Oost-Vlaanderen, lanceerde recent een onderzoek naar de impact van covid-19 op rekrutering en employer branding. Daaruit bleek dat 40% van de bevraagde Vlaamse ondernemingen vacatures on hold zette. Maar, niet enkel de werkgevers wachten af wat er gebeurt ook de werknemers.

Wat kunnen we daaruit leren? Het is belangrijker dan ooit om verbonden te blijven met je huidige werknemers, maar ook met nieuwe.

 

Maar hoe pak je dat nu aan? Alexander van Tomorrow.be helpt je samen met ons alvast op weg met onderstaande tips.

1. Blijf personeel aanwerven en zorg dat je onderneming niet stilvalt

Wat leerde de crisis in 2008 ons? Dat ondernemingen die zijn blijven aanwerven de kans gegrepen hebben om uit de nieuwe poule van kandidaten het juiste talent aan te spreken en zo hun eigen groei of positionering wisten te versterken. Zet dus in op online aanwezigheid om de nieuwe poule van kandidaten te bereiken die zowel passief of actief op zoek is. De pre-corona visvijver is aangevuld met vers talent.Hulp nodig bij het aanwerven van personeel?

De collega’s van Jobstap schieten je te hulp!

2. Besteed aandacht aan je imago

Daarenboven is het werkgeversimago belangrijker dan ooit. We zien “empathetic employer branding” naar boven komen. Eerlijkheid en oprechte authenticiteit winnen terrein. Ondernemingen die het begrepen hebben, zetten opnieuw in op nauwer verbinden met hun werknemers door begrip en empathie te uiten, gezondheid en evenwicht terug naar voren te brengen met betrekking tot de gezinssituatie en moeilijkheden.

3. Zorg ervoor dat je top of mind blijft

Ondernemingen die inzetten op empathie en online zichtbaarheid winnen terrein op de kandidatenmarkt. De grootste fout die je nu kan maken? Verdwijnen op de achtergrond. Communicatie verlammen. Onzekerheid opwekken en geen toekomstvisie verspreiden. Als werkgever is het nu het moment om recht te staan en te inspireren, te motiveren en een toekomstperspectief te bieden. Hoe onzeker dit ook is. Weet je niet meteen hoe jij dit kan doen of waarop je nog meer de klemtoon kan/moet leggen?

Onze UNIZO-ondernemerscoaches staan je hierin graag bij.

4. Vertrek vanuit authentieke communicatie

Authentieke communicatie wordt het sterkst weergegeven via beeld. Want beeld zegt meer dan woorden. Naast online aanwezigheid wint videomarketing dan ook aan belang. Waarom? Een boodschap via video blijft voor 95% bij. Een tekstuele boodschap slechts 10%. Daarenboven is het engagement, het bereik en de interactie vele malen groter.

4. Ga gericht op zoek naar talent

Ook bereik je talent door in te zetten op recruitment marketing. Teken uit wie je doelgroep is en welk digitaal kanaal hen het best bereikt. Daarnaast werden door de coronacrisis heel wat marketingbudgetten teruggeschroefd. Dit houdt in dat jouw visibiliteit enkel hoger is door hier wél op in te zetten. Uit de campagnes van Tomorrow blijkt dat het bereik tot 5x groter is met hetzelfde budget pre-corona. Benieuwd hoe je het juiste talent aantrekt?

Ontdek de tips, checklists en video’s van onze collega’s van Jobstap!

Conclusie?

Het is belangrijk om van je huidige werknemers ambassadeurs te maken, ze aan boord te houden en in de kijker te blijven lopen als onderneming bij potentiële sollicitanten die actief of passief uitkijken naar een job.

Ben je er nog niet aan uit of het aanwerven van personeel de volgende stap is die jouw onderneming moet zetten, zeker gezien deze moeilijke tijden? Schrijf je dan in voor een Road to Action-traject waarna onze coaches samen met jou je onderneming met veel plezier onder de loep nemen en bekijken welke opportuniteiten aangegrepen kunnen worden.

Toch vooral benieuwd naar het financiële effect hiervan op je zaak?

Go for Finance biedt antwoord

Je eerste medewerker aanwerven?

En hulp nodig bij de formaliteiten die daaraan te pas komen? Onze partner Liantis sociaal secretariaat begeleidt je van a tot z. 

Neem contact op