UNIZO maakt provinciale KMO van het Jaar en provinciale Beloftevolle KMO van het Jaar bekend: Nanopixel & Socialemediaburo

UNIZO ging op zoek naar dé KMO van het Jaar en Beloftevolle KMO van het Jaar in West-Vlaanderen. Uit de top vijf en top drie ondernemers werd tijdens de verkiezingsshow in Domein de Vossenberg op 18 oktober bekend gemaakt dat Nanopixel de titel van KMO van het Jaar in de wacht sleept en Sociale Media Buro de titel van Beloftevolle KMO van het Jaar mee naar huis neemt.

Na een publieksstemming en een bedrijfsbezoek van een professionele jury, werd Nanopixel als KMO van het Jaar verkozen uit de nog vijf overgebleven ondernemers die een dossier indienden tijdens de zoektocht naar de KMO van het Jaar 2018. Sociale Media Buro werd als Beloftevolle KMO van het Jaar verkozen uit nog drie overgebleven ondernemers. Verschillende criteria waaronder innovatie, (ambitie voor) internationaal ondernemen, personeelsbeleid, financieel beleid, energie & milieu, ondernemingszin, marketing & communicatie e.a. werden beoordeeld.

Bij KMO van het Jaar ligt de focus op grote bedrijven met minimum 10 werknemers. Volgend jaar organiseert UNIZO West-Vlaanderen naar traditie opnieuw de Creatieve Ondernemer, waar kleinere ondernemingen aan kunnen deelnemen.

Vanaf vrijdag 19 oktober om 12 uur kan het publiek stemmen op hun favoriet op www.unizokmovanhetjaar.be. De winnaars stoten door naar de Nationale finale waar uiteindelijk dé KMO van het Jaar en Beloftevolle KMO van het Jaar verkozen worden op woensdag 28 november. Dit zal doorgaan op het UNIZO topseminar in het Kursaal Oostende.

KMO van het Jaar 2018: Nanopixel

Zaakvoerder Dietrich De Blander heeft met Nanopixel een unieke parel uitgebouwd in Roeselare. Het bedrijf, gelokaliseerd in het centrum van West-Vlaanderen, heeft wereldvermaarde knowhow op vlak van augmented- en virtual reality. De Belgische scale-up is marktleider op vlak van 3D visualisaties, interactieve toepassingen en marketing/sales tools voor de vastgoed-, industrie-, en entertainmentsector. Ze nemen West-Vlaanderen mee in het digitale tijdperk.

De KMO van het Jaar 2018 heeft een enorme groei gerealiseerd. Het personeelsbestand verviervoudigde op twee jaar tijd van 14 naar 55 medewerkers die stuk voor stuk experten zijn in hun vakgebied. Daarnaast hebben ze ook nog een bijzonder groot potentieel om nog verder uit te groeien de komende jaren, stelt juryvoorzitter Georges Declerck.

Nanopixel ontwikkelt high-end, fotorealistische visuele experiences, zoals animatiefilms, 3D visualisaties en zoveel meer. “Met elk project hebben we één doel voor ogen. De limieten van de verbeelding tarten met grensverleggende klantenervaringen die voor een ware beleving zorgen van het product of dienst” dixit Dietrich.

De jury was bijzonder lovend over de bedrijfscultuur bij Nanopixel. De Silicon Valley van West-Vlaanderen heeft een niche statement waar ze dagelijks consequent naartoe handelen. Het bedrijf produceert alles in-house en is zo dus op en top Belgisch. Hun kantoor noemen ze ook wel een clubhuis, waar je een restaurant, lounge bar, fitnesszaal en cinema kan vinden die voor alle werknemers vrij te gebruiken zijn. Nieuwe werknemers worden ontvangen met een ‘nanobox’ waar er verschillende Nanopixel gadgets in zitten. Hun office manager wordt eerder aangesproken als happy manager. 

Een bedrijfscultuur die duidelijk zijn vruchten afwerpt. Door de stijging in omzet, de spectaculaire groei in hun personeelsbestand (in twee jaar tijd groeiden ze van 14 naar 55 werknemers) en de kwaliteit van hun werk zijn ze marktleider in België . Dagelijks zetten ze in op hun innovatieve uitstraling en employee centered workspace. Ze zetten daarnaast ook hard in op internationalisering en zijn op weg om ook buiten België naam en faam te maken met Nanopixel. 

Beloftevolle KMO van het Jaar: Sociale Media Buro

Sociale Media Buro mag de titel Beloftevolle KMO van het Jaar 2018 mee naar huis nemen. Het bedrijf in Tielt helpt organisaties hun dienstverlening en communicatie te versterken via sociale media. Ze doen dit door online trainingen en webinars te organiseren, maar komen ook ter plaatse voor sociale media training, coaching en consulting.

Een Beloftevolle KMO met potentieel en strategie voor de toekomst, stelt de jury. Nadja Desmet: “Sociale media is lang niet meer alleen een taak voor zij die de communicatieknoppen bedienen, maar het is een zaak van iedereen binnen de organisatie. Om iedereen hier zo optimaal mogelijk bij te helpen zorgen wij voor tal van online opleidingen. In de voorbije twee jaar volgden medewerkers uit meer dan 1000 organisaties (online) een opleiding sociale media.”

Nadja heeft met Sociale Media Buro een stevig uitgewerkt concept om haar diensten te vermarkten. Ze hebben een visie naar de toekomst toe, maar houden de beide voeten op de grond. Een bedrijf met een rustige gedrevenheid, maar ze weten wél waar ze willen landen. “Allemaal zaken die de definitie van een Beloftevolle KMO omschrijven”, zegt juryvoorzitter Georges Declerck. 

Met Someflex, een modern online leerplatform, bieden ze binnenkort korte opleidingen van max. 3 minuten aan. Iedereen binnen de organisatie kan zo snel en eenvoudig bijleren over de verschillende sociale media. Someflex is de Netflix van het online sociale media leren.  

Naast eigen acties en een uitgebreid persoonlijk netwerk hebben ze ook een sterk partnershipprogramma, zo maken verschillende partners hun aanbod mee bekend en bereiken ze een nog grotere doelgroep. Werving van de personeelsleden gebeurt online: “We zetten uiteraard sociale media in om nieuw personeel te werven. Onze online reputatie is voor ons het grootste uithangbord van het bedrijf.” Stelt Nadja.

Ze stellen dan ook dagelijks alles in het werk om een goede werkgever te zijn. De principes van Het Nieuwe Werken worden bij het Sociale Media Buro toegepast. Werken kan in de ‘cloud’, dus eigenlijk van overal. Collega's kunnen één dag per week thuiswerken en worden betrokken bij elke beslissing in het bedrijf. Alle beslissingen worden zeer participatief genomen, zowel in de voorbereidende als uitvoerende fase. Er is ruimte voor input van de medewerkers op de verschillende aspecten van de onderneming.

Daarnaast krijgt het personeel de kans om via online opleidingen hun vaardigheden aan te scherpen. De Beloftevolle KMO van het Jaar 2018 koopt graag boeken aan rond relevante thema's. Die boeken worden vervolgens door de werknemers gelezen en na afloop geeft elke werknemer een presentatie over het boek aan de collega's. Ook hier wordt dus hard ingezet op een gezonde bedrijfscultuur en kennisverrijking.

Meer informatie

Klik hier voor een foto van Nanopixel en hier voor een foto van Sociale Media Buro. Alle foto's kun je hier, hier en hier vinden.

Vanaf vrijdag 19 oktober om 14u kun je enkele foto’s van de liveshow en de bekendmaking van de winnaars verkrijgen bij eva.claeys@unizowvl.be

Meer weten?

Eva Claeys, communicatieverantwoordelijke - eva.claeys@unizowvl.be - 0478 35 66 84

Matthias Coupé, KMO-adviseur – matthias.coupe@unizowvl.be – 0499 31 73 88

Meer over: kmovhjaar
Thema: Actueel