Westhoek, een aantrekkelijke plek om te werken

UNIZO West-Vlaanderen en Voka West-Vlaanderen werken samen aan een 2-jarig Leader project. Tijdens het project willen we ondernemers in de Westhoek informeren, inspireren en motiveren om zich te profileren als aantrekkelijke werkgever in de Westhoek. Dit zowel binnen hun eigen bedrijf als binnen de regiocampagne ‘Westhoek, de nieuwe wereld.’

Uit de noden van de ondernemers blijkt duidelijk dat organisaties zich moeten leren onderscheiden en tonen waar ze goed in zijn. Employer branding is de manier bij uitstek om dit te bereiken. Employer branding gaat om veel meer dan het tonen van een marketingverhaaltje aan de buitenwereld. Het start bij goed omschreven en gedragen missie en visie, inspirerende organisatiedoelstellingen en kernwaarden. Dit is de identiteit van het bedrijf (wat maakt ons uniek). Wanneer je daarna aantrekkelijk en in de lijn van de waarden communiceert zit het pas echt goed.  Dit alles klopt enkel en alleen als het voor de medewerkers ook aanvoelt zoals het bedrijf zich wil profileren. Echte ambassadeurs van een bedrijf zijn zeer belangrijk bij employer branding.

Hoewel de lage werkloosheidscijfers gans Vlaanderen en dus ook West-Vlaanderen treft, merken we toch dat de Westhoek het extra moeilijk heeft door de braindrain. Wanneer we meerdere aantrekkelijke bedrijven krijgen in de westhoek, zal de regio als aantrekkelijk gepercipieerd worden. Jongeren zullen dan meer geneigd zijn om een job in de westhoek te zoeken.

Om de bedrijven/ondernemers te inspireren en motiveren organiseren we een aantal infosessies, inspiratietafels, begeleidingssessies en ronde tafels met medewerkers.

met de steun van ELFPO                www.vlaanderen.be/pdpo

Thema: Actueel