Kan (West-)Vlaanderen ook vruchten plukken van de Brexit?

De Nederlandse media berichtten eerder deze week dat 100 Britse bedrijven al de oversteek hebben gemaakt naar Nederland. En de teller loopt want nog eens 325 bedrijven tonen interesse in onze noorderburen. Heeft Vlaanderen in vergelijking met Nederland dan geen troeven als Europese uitvalsbasis? UNIZO West-Vlaanderen vraagt politici om nú de krachten te bundelen zodat ook West-Vlaanderen nog vruchten plukt van de Brexit.

Flanders Investment & Trade (FIT), de overheidsorganisatie die zich bezighoudt met het aantrekken van buitenlandse bedrijven en investeerders, verwoordt het duidelijk: "Vlaanderen heeft de perfecte locatie te midden van Europa’s grootste commerciële en industriële centra, zoals Parijs, Amsterdam, Frankfurt en het Roergebied. De havens van Zeebrugge, Oostende, Antwerpen en Gent verbinden Britse bedrijven met het vasteland in enkele uren. En vanuit Vlaanderen staat men in no-time in West- en Centraal-Europa."

En toch slagen we er moeilijk in om Britse bedrijven te overtuigen naar Vlaanderen te komen. Dit in tegenstelling tot Nederland. Zijn we te laat op de kar gesprongen? Misschien. Zijn er dan andere redenen? Zeker.

Waardering en werkpunten

Een studie (BDO Consultancy) leerde ons in 2018 al dat België vier plaatsen verloor in de wereldwijde rangschikking van aantrekkelijkste landen om zich als bedrijf te vestigen, om te stranden op de 17de plaats. Nederland doet in dezelfde studie stukken beter en staat, als eerste EU-land, op de 4de plaats van 174 onderzochte landen.

Ook de tweejaarlijkse Business Barometer van de Amerikaanse Kamer van Koophandel haalde recent nog aan dat Vlaanderen, en bij uitbreiding België, vooral gewaardeerd wordt om haar hooggekwalificeerd personeel en de geografische ligging. Maar het herhaalde ook de werkpunten: hoge loonkosten, zware administratieve lasten en (gebrek aan) mobiliteit.

Dat ons land in deze cruciale fase van de Brexit vooral in de kijker loopt met de complexe staatsstructuur en politieke impasse versterkt daarenboven de vrees bij veel Britse bedrijven voor toenemende rechtsonzekerheid. Ook dat staat haaks op een ondernemersvriendelijke imago.

West-Vlaanderen

Prognoses voorspellen niet veel goeds voor de provincie West-Vlaanderen. Met een aangekondigd verlies van 11.000 KMO-jobs dreigen heel wat West-Vlaamse werkgevers en werknemers het kind van de Brexit-rekening te worden. De sluitingen van Renault Vilvoorde en Ford Genk zorgden in het verleden voor massale verontwaardiging uit politieke hoek. Nu blijkt er nauwelijks sprake van een politieke sense of urgency. Het Provinciaal bestuur gaf nochtans een mooie voorzet met haar Brexitplan.

Blijven werken aan een fiscaal gunstig investeringsregime en het verlagen van de loonkost zijn cruciaal in de concurrentieslag met de onze buurlanden. Ook een lagere energiekost, administratieve vereenvoudiging en betere mobiliteit moeten daarbij helpen. Het zijn stuk voor stuk nagels waar we met de UNIZO-hamer blijven op kloppen, ook bij de regeringsonderhandelaars.

UNIZO West-Vlaanderen roept alle beleidsmakers op om de krachten nú te bundelen, over de politieke impasse, partijgrenzen en bevoegdheden heen. Maak Vlaanderen in het Brexit-dossier aantrekkelijk voor Britse investeerders! Zo kunnen we er ook vruchten van plukken. Op korte termijn, met directe Britse investeringen, maar ook op langere termijn door de Brexit te gebruiken om aan de wereld te tonen dat buitenlandse investeerders graag voor (West-)Vlaanderen kiezen. Er staat veel meer op het spel dan de Brexit, Groot-Brittannië of 31 oktober. Ook na die dag zal de West-Vlaamse economie nood hebben aan buitenlandse investeerders, uit Groot-Brittannië en de rest van de wereld.

Meer over: Brexit
Thema: Actueel