KM-heffing - UNIZO vraagt inloopperiode en blijft aandringen op investeringssubsidie

Op 1 april treedt de KM-heffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton in werking. Eén dag voor de inwerkingtreding, krijgt UNIZO nog steeds heel wat vragen binnen op haar Ondernemerslijn. Ook zijn er heel wat technische problemen. Door die onduidelijkheid en een aantal kinderziekten in het systeem, weten veel ondernemers nog altijd niet goed wat gedaan. UNIZO pleit dan ook voor een inloopperiode en blijft aandringen op een investeringssubsidie.  

Uit een UNIZO-enquête blijkt dat vandaag slechts 52 % van de bedrijven die niet actief zijn in de transportsector over de zogenaamde 'On Board Unit' beschikt, noodzakelijk om de afgelegde trajecten te registreren.

"Een onmiddellijke 'heksenjacht' door de belastingdiensten, op vrachtwagens die niet orde zijn, kan niet de bedoeling zijn", aldus directeur Frederik Serruys. UNIZO pleit ervoor om een 'inloopperiode' te voorzien, waarbij eigenaars van voertuigen die niet in orde zijn worden geïnformeerd over hoe ze zich in regel kunnen stellen. "Daarnaast blijven we bij UNIZO aandringen op de invoering van een investeringssubsidie, die ondernemers met oudere en milieuonvriendelijke vrachtwagens helpt hun vrachtwagenpark te vernieuwen", aldus nog Serruys.

De ondernemersorganisatie wijst eveneens op de meerkost van de kilometerheffing voor de bedrijven. Een extra belasting waarvan ondernemers niet anders kunnen dan die door te rekenen. UNIZO benadrukt dat de kilometerheffing geen impact zal hebben op het fileprobleem, gezien ze enkel voor vrachtwagens geldt en niet voor personenwagens.

Meer over: Transport, Mobiliteit, Kilometerheffing, Internationaal, Steunmaatregelen, Vervoer
Thema: Actueel