Ook voor West-Vlaamse ondernemers omzetverlies door terreurdreiging

UNIZO West-Vlaanderen roept provincie op om middelen te voorzien voor imagocampagne

7 op 10 West-Vlaamse ondernemers leden omzetverlies door de terreuraanslagen in Zaventem & Brussel. 54 % vreest hierdoor ook de komende maanden omzetverlies te lijden. Dat blijkt uit een bevraging van UNIZO en HORECA Vlaanderen bij 223 kleine West-Vlaamse ondernemers, vooral handelaars en horeca-uitbaters. UNIZO roept daarom op om een positieve imagocampagne te starten. De provincie lijkt aangewezen hiertoe initiatief te nemen.

Dat Brusselse ondernemers gevolgen ondervinden, is evident. Maar de gevolgen deinen verder uit dan onze hoofdstad. Ook West-Vlaamse ondernemers, vooral de horeca-uitbaters, geven aan een duidelijk negatieve impact te ondervinden. 53 % van de West-Vlaamse ondernemers houdt dan ook rekening met verdere annulaties, wat nefast is voor het toerisme.

Om de schade enigszins te beperken probeert 1 op 4 West-Vlaamse ondernemers klanten over de streep te trekken met extra commerciële kortingen. Toch ijveren 66 % van de ondernemers voor een imagocampagne om ons land opnieuw positief in beeld te brengen.

Directeur UNIZO West-Vlaanderen Frederik Serruys: “Toeristen garanderen dat het hier 100 % veilig is, kan niet en kan nergens ter wereld. Maar we kunnen ze wel tonen dat het hier nog steeds aangenaam is om te winkelen, logeren, eten, drinken,… We roepen bijgevolg op om middelen te voorzien om dergelijke imagocampagne te organiseren. De provincie West-Vlaanderen lijkt ons hiervoor het geschikte niveau. We willen hier dan ook constructief toe bijdragen.”

Meer over: Horeca, Toerisme
Thema: Actueel