Sperperiode beste garantie op rendabele kleinhandel - verwachtingen solden positief

Op woensdag 1 juli 2015 starten de jaarlijkse zomersolden. Tot en met vrijdag 31 juli kan men genieten van allerhande kortingen. Het begin van de soldenperiode betekent eveneens het einde van de sperperiode waarin het voor winkeliers verboden is kortingen aan te kondigen en/of te suggereren. UNIZO merkt op dat het systeem, vaak door grote winkelketens en via e-commerce, uitgehold wordt. Zij lanceren in de sperperiode dikwijls de legale koppelverkopen. Uit een recente bevraging van UNIZO bij 150 West-Vlaamse handelaars blijkt het echter om een minderheid te gaan. Minder dan een kwart of 23,3 % van de bevraagden lanceerden koppelverkoopacties gedurende de sperperiode. Met het verwachtte mooie weer en een stijgend ondernemersvertrouwen zijn de verwachtingen voor de solden positief!

Ondernemersorganisatie UNIZO peilde bij een ruime bevraging naar de verwachtingen voor de komende soldenperiode. Na een collectieverkoop die 2% onder het cijfer van vorig jaar lag, verwacht men nu toch een goede soldenperiode. De winkeliers die mindere koopjes verwachten, wijten dit voornamelijk aan diverse kortingen tijdens braderieën en via koppelverkoop tijdens de sperperiode. Het lijkt dan ook logisch dat 70,0 % van de handelaars voor het behoud van de sperperiode is.

Frederik Serruys, Directeur UNIZO West-Vlaanderen: “De vraag voor het behoud van de sperperiode verbaast ons niet. Het is immers de enige manier  om de zelfstandige kleinhandel rendabel te houden. De sperperiode is voor ons essentieel om eerlijke concurrentie in de modesector te garanderen. Mocht deze niet bestaan, dan worden er al weken voor de eigenlijke koopjes van start gaan kortingen aangekondigd, waarbij de grote spelers het steeds zullen halen van de zelfstandige modewinkeliers. Grote winkelketens kunnen via grote marketingacties steeds als eerste de consumenten verleiden en kortingen toestaan, omdat ze grotere marges hebben. Deze kortingen zorgen ervoor dat er nog weinig marktaandeel overblijft voor de zelfstandige modewinkeliers of hen verplichten om te volgen, waarbij ze heel wat marge moeten inboeten. Tot slot leidt dit tot verkoop met verlies en tot een verschraling van het aanbod omdat het sop de kool niet meer waard is voor de zelfstandige modezaken. 

De bevraagde winkeliers verwijzen ook naar het aangekondigde goede weer. Dat is zeker positief voor handelaars met nog grote voorraden aan lichte zomerse outfits of badmode. UNIZO hoopt dat het stijgende ondernemersvertrouwen ook de soldenverkoop vooruit stuwt.

Meer over: Solden, Sperperiode, Commerciële acties