Twee maanden hitte als ondernemer, een zegen of een vloek?

UNIZO spreekt van topzomer, op enkele sectoren na

De eerste regendruppels vielen gisteren op Vlaamse bodem. Een verademing voor de gemiddelde Vlaamse gezinnen en ondernemers met een indoorspeeltuin. In schril contrast spreekt De Kust nu al van ‘de beste zomer sinds jaren’, ook ijsjesverkopers wrijven in de handen. Zeven weken hitte als zelfstandige ondernemer, een zegen of een vloek? UNIZO West-Vlaanderen maakt de balans op.  

Beluister hierboven het interview van directeur Frederik Serruys met Nostalgie. Hieronder kan je de balans lezen die we na de eerste regen opmaakten.

Top voor strandbars, horeca, drankleveranciers en afkoelingsinstallaties

Ondernemers aan de kust, en dan vooral beachbars, kunnen nu al spreken van een succesvolle zomer. Er kwamen veel meer toeristen over de vloer dan andere jaren. Opmerkelijk is wel dat er meer water en frisdrank wordt gedronken. Toch went de hitte snel: er is een opmerkelijke piek tijdens de eerste zonnedagen, maar dit herstelt zich na enkele dagen tot een aangename drukte. "Wanneer het zeven weken aan één stuk warm is, kunnen we niet echt spreken van extreme pieken" zegt Cloé van de Banana Moon Beach in Zeebrugge.

Ook afkoelingssystemen zoals airco-installateurs, zonneweringen en ondernemers in de voeding (ijsblokken, frisdrank, ..) scoren hoog. In het bijzonder de parasolverkoop kende een enorme piek in juli en augustus. "Er is een grote tendens tot snelle levering. De parasols met grote oppervlakte waren bijzonder populair dit jaar: de horeca redeneert dat elke stoel in de vlakke zon, kan gezien worden als een verloren stoel" stelt Stymo Parasols uit Brugge.

Uiteindelijk surften drankleveranciers ook mee op het succes van de hittegolf: "de combinatie van het WK in Rusland samen met het warme weer, zorgde uiteraard voor extra omzet. Vooral frisdrank, water, pils en witte/rosé wijnen kenden een groot succes.", aldus Kristien van Verhelle Bierhandel (Ichtegem).

Daarnaast scoorden strand- en kampeerwinkels, hotels, Gocart verhuurders, ijsjeszaken en horecazaken mét terras ook zeer goed.   

Flop voor landbouwers, reisbureaus, verzekeringssectoren, horecazaken zonder terras en indoor entertainment zaken

Niet alle ondernemers juichten de hitte met open armen toe. Vooral landbouwers en tuinaanleggers kreunden extra onder het warme weer. Hagen scheren of gras afrijden hoefde tijdens deze temperaturen niet, maar het vaste personeel was wel aanwezig.

Ook de reisbureaus hebben slechte zomercijfers: ongeveer 20% minder last-minute pakketreizen werden verkocht in vergelijking met 2017. Belgen wisselden de last-minute in voor een autovakantie dichtbij zonder tussenkomst van een reisbureau.

In de verzekeringssector kunnen ze stellen dat er wel 15% meer ongevallen zijn op de weg, maar in het algemeen heeft de afgelopen hitte geen extra succes opgeleverd. Er is wel meer werk bij het verwerken van schade-aangiftes. Er wordt wel een piek verwacht bij zware regenval of onweer (wateroverlast, hagelinslag, bliksem, ...).

Uiteindelijk hebben ook horecazaken zonder terras en indoor entertainment bedrijven een (voorlopige) slechte zomer achter de rug.

Thema: Actueel