UNIZO lanceert ‘Winkelhier’-campagne, “omdat winkelen in eigen land rendeert en nodig is!”

UNIZO promoot topservice op wandelafstand, waar iedereen beter van wordt, ook de consument zelf.

Op steeds meer plaatsen houden handelaars het voor bekeken en neemt de leegstand toe. Ieder van ons ziet het gebeuren, betreurt het… en haalt vervolgens de schouders op.

“Maar wat we als consumenten – en dat zijn we tenslotte allemaal – te weinig beseffen, is dat we zelf mee de oorzaak zijn van die evolutie”, benadrukt Wouter Blomme, directeur UNIZO West-Vlaanderen. “Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem. Wel het gemak waarmee we dat in het buitenland doen. Meer dan de helft van de aankopen die de Belg online doet, gebeurt in het buitenland. Zonder dat we er bij stilstaan, verdwijnt dat geld de grens over, om niet meer terug te keren naar onze economie en dit draagt dus niet bij aan onze welvaart”

Consumenten moeten zeker niet alleen winkelhieren om louter economische redenen, voegt UNIZO daar onmiddellijk aan toe. Shoppen in de winkels van hier is ook gewoon fun, het is duurzaam en je krijgt er een heel persoonlijke service door betrokken ondernemers en hun medewerkers, met kennis en expertise.

Daarom lanceert UNIZO vandaag de Winkelhier campagne met een ludieke actie: vanmorgen vroeg werden op de etalages van Brooklyn Kortrijk stickers aangebracht met ‘Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren’. Hiermee wil UNIZO de gevolgen van het niet kopen bij onze Belgische ondernemingen zo tastbaar mogelijk maken en zo een gevoelige snaar te raken bij de consumenten.

Want wat als een gevestigd West-Vlaams familiebedrijf dat al 47 jaar bestaat, 7 winkels heeft (waarvan 6 in West-Vlaanderen), 72 mensen tewerk stelt en heel wat verenigingen sponsort, plots zijn deuren moet sluiten?

Gelukkig is dit niet het geval! En dat wordt ook duidelijk gemaakt, een paar uur later worden de stickers in de etalages aangepast naar ‘Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier’.

Om de campagne kracht bij te zetten worden er zakken en flyers uitgedeeld bij de nabijgelegen winkelhiers.

Met de campagne wil UNIZO niet enkel consumenten sensibiliseren om bewuster bij ondernemers van hier te kopen, ook de meerwaarde en het belang van de lokale handel wordt in de verf gezet en winkelhiers worden aangespoord om dit uit te dragen. Er wordt heel wat promomateriaal ter beschikking gesteld van de winkelhiers, o.a. stickers en zakken.
De campagne is ook een oproep naar de beleidsmakers: de concurrentiepositie van Belgische retailers moet versterkt worden om ervoor te zorgen dat we competitief kunnen zijn met het buitenland.
Voor elke nieuwe maatregel, verbod, bijdrage, taks, verplichting of controle moet onderzocht worden of dit een gelijk speelveld garandeert voor Belgische en buitenlandse aanbieders, voor grote en kleine ondernemers.

Meer informatie over deze campagne? www.winkelhier.be