UNIZO West-Vlaanderen zet vol in op digitaal betalen

Hoewel 63 % van alle betalingen in België nog met cash geld gebeurt, geeft onderzoek aan dat bijna 90 % van de consumenten liever elektronisch betaalt. En ook op het vlak van nieuwe betaalmethoden loopt België nog achter ten opzichte van de buurlanden. Daarom lanceren Febelfin, de banksector en verschillende ondernemersorganisaties, waaronder UNIZO, een campagne om digitaal betalen te promoten onder de slogan ‘Betaal digitaal. ’t Is het nieuwe normaal’. "Daarnaast zien wij enerzijds dat onze kleine West-Vlaamse gemeenten het steeds vaker zonder bankkantoor of bankautomaat moeten doen, anderzijds stijgt de nood van consumenten om digitaal te kunnen betalen. Het is dus tijd om volop die kaart te trekken, wij willen de West-Vlaamse ondernemers hierin versterken”, aldus directeur UNIZO West-Vlaanderen Wouter Blomme.

Digitaal betalen zit in de lift, maar is nog onvoldoende ingeburgerd, zeker als we kijken naar onze buren in Nederland, waar ongeveer 60 % van alle betalingen in de winkel elektronisch gebeurt. Maar ook op het vlak van technologische innovaties lopen we achter op buurlanden als Nederland, waar de helft van alle betalingen contactloos verloopt, tegenover amper 4% in België. "We moeten ijveren voor een inhaalbeweging ten opzichte van onze buurlanden", gaat Wouter Blomme verder. 

Om de Belgische consumenten en ondernemers meer vertrouwd te maken met elektronisch betalen, slaan verschillende partners de handen in elkaar. "We moeten op korte termijn dringend werk maken van contactloze betalingen, zeker voor kleine betalingen“, zegt Wouter Blomme. "Daarnaast moeten we meer inzetten op innovatieve betaaloplossingen zoals Payconiq by Bancontact, en dus minder afhankelijk worden van de traditionele kaartbetaling. Dergelijke apps vragen geen investering in betaalterminals, hebben lage transactiekosten en zijn makkelijk in gebruik."

Op 11 mei wordt elektronisch betalen bovendien extra in de verf gezet met de ‘Digital Payment Day’. Op die dag worden ondernemers die digitaal betalen mogelijk maken persoonlijk in de bloemetjes gezet. "Om die ondernemers te stimuleren digitale betaalmiddelen te gebruiken, zijn ook bijkomende maatregelen nodig. Denk maar aan een verlaging van de kosten voor het gebruik van betaalterminals, een evolutie naar een onmiddellijke en kosteloze uitbetaling aan de ondernemer, ...“, zegt Wouter Blomme.

De campagne blijft echter niet beperkt tot één dag, het is de bedoeling om komende jaren te blijven informeren over het belang van elektronisch betalen en nieuwe acties en initiatieven te nemen om elektronisch betalen te promoten. Zo organiseert UNIZO, in primeur voor West-Vlaanderen, een eerste infosessie te Menen. Wouter Blomme: “Een KBC-expert schetst de evoluties en licht betaalapps zoals Payconicq by Bancontact toe. Daarnaast zal ook CCV aanwezig zijn om correcte informatie te verschaffen over de mogelijkheden van betaalterminals en de kostprijzen hiervan. Wij hopen met deze infosessie een antwoord te bieden op de bezorgdheden van de Rekkemse ondernemers, waar eind 2018 het laatste bankkantoor zijn deuren sloot. Wanneer elektronische betalingen meer ingeburgerd geraken, zal de nood aan cash-betaalterminals in elke buurt of kleinere gemeente na verloop van tijd ook verminderen. Dit opleidingsaanbod kunnen we in de toekomst ook herhalen in andere West-Vlaamse steden en gemeenten.”

"Voor UNIZO is het tenslotte ook belangrijk dat de huidige versnippering van het elektronisch betaallandschap wordt ingeperkt, zodat ondernemers het bos weer door de bomen zien. Vandaag is het voor hen immers heel moeilijk om te bepalen welke elektronische betaalmogelijkheden wel of niet te aanvaarden", besluit Wouter Blomme. Naar aanleiding van de campagne lanceerde Febelfin een specifieke website om ondernemers en consumenten te informeren over de verschillende digitale betaaloplossingen: www.digitalpaymentday.be.

Meer weten?

Contacteer directeur Wouter Blomme via wouter.blomme@unizowvl.be of 0477 63 39 72. Of surf naar www.unizo.be/cashloosmenen

Thema: Actueel