Wouter geeft zijn blik op de actualiteit

Wouter Blomme, directeur UNIZO West-Vlaanderen deelt zijn kijk op de actualiteit in de ondernemerswereld. Reageren kan via Wouter.Blomme@unizowvl.be of 0477 63 39 72

Beleveniseconomie

Aan het einde van de 20ste eeuw kwam een beleving of ervaring centraal te staan in de economie, eerder dan een tastbaar product of dienst. Het was een logische ontwikkeling in de waardeketen: de transformatie van een industriële samenleving naar een diensten- en ten slotte beleveniseconomie. Van klein tot groot, van lokaal tot globaal, van stad tot platteland, van harde business tot social profit, de belevenissen waren de sleutel op de deur voor succes en groei.

Bovenstaande tekst komt niet uit mijn eigen klavier, maar zijn de wijze woorden van merk- en communicatiestrateeg Fons Van Dyck in een recent opiniestuk in De Tijd. De kracht van die beleveniseconomie is dat ze niet alleen pure economische meerwaarde creëert – inclusief tewerkstelling in brede lagen van de bevolking –  maar ook het gepaste antwoord biedt op de moderne, individuele, maatschappelijke en culturele tendensen.

Individueel zijn we als consument op zoek naar meer unieke en op maat gemaakte ervaringen. Maatschappelijk geeft de beleveniseconomie invulling aan de nood aan verbondenheid en tilt het die unieke ervaringen op een hoger niveau door ze samen met anderen te laten beleven. Cultureel kent Vlaanderen een diepgewortelde traditie van gedeelde belevenissen: "Van de breugeliaanse kermissen tot de heroïek van de Ronde van Vlaanderen. We zijn een bourgondisch terrasjesvolk. Vlaanderen is één grote belevenis", schrijft Fons Van Dyck.

Toerisme, cultuuractiviteiten, sportmanifestaties, evenementen, recreatie… zijn allemaal typische producten van de beleveniseconomie die momenteel zo goed als stil ligt en wellicht maar met mondjesmaat zal heropstarten. Terwijl economen waarschuwen voor de zogenaamde 90-procenteconomie post-corona – een economie die voor langere tijd slechts 90% van z'n oorspronkelijke omzet genereert – zal het voor deze sectoren eerder een 75- of zelfs 50-procenteconomie worden. De gevolgen, ook voor de lokale economie, zijn niet te overzien.

De Provincie West-Vlaanderen heeft begrepen dat de coronacrisis vooral die beleveniseconomie midscheeps treft. En dat West-Vlaanderen als meest toeristische provincie extra hard in de klappen deelt. Met het project Ik zomer West-Vlaams wil het daarom de steden en gemeenten financieel ondersteunen (zie ook blz. 6). Het provinciebestuur doet ook een oproep aan alle ondernemers en ondernemersverenigingen zoals UNIZO om er samen voor te gaan, en om zowel economisch als maatschappelijk onze provincie te doen herleven. Om opnieuw 'fun en beleving' te brengen in onze handelskernen. Om duidelijk te maken aan onze eigen inwoners én de rest van de wereld dat West-Vlaanderen de ultieme bestemming is. Kortom, om de dip in onze beleveniseconomie zo kort mogelijk te maken.

"Want belevenissen maken ons tot wie we zijn, of niet zijn", concludeert ook Fons Van Dyck.

Verder wens ik jullie een fijne en warme zomer toe. Een zomer in ‘het nieuwe normaal’, maar ik ben ervan overtuigd dat we er allen het beste van zullen maken!

 

Reageren kan via wouter.blomme@unizo.be of 0477 63 39 72

Thema: Actueel