Ieder jaar zien we onze ondernemers inspelen op traditionele gebeurtenissen: Pasen, communies, lentefeest, valentijn, Kerstmis ... Met de start van de Ramadan wil UNIZO graag alle handelaars aanmoedigen die zich wil beuren met commerciële kansen voor ondernemers. Dit jaar loopt de Ramadan van 10 maart tot 9 april. Het Suikerfeest wordt tussen 8 en 9 april gevierd. Tijdens deze periode vasten een groot aantal moslims tussen zonsopgang en zonsondergang. Elk jaar verschuift de maand een tweetal weken naar voren, waardoor de deelnemende moslims nu, een groter aantal uren daglicht moeten zien te overbruggen en pas rond 19 uur ’s avonds het vasten mogen verbreken.

Commerciële opportuniteit

Tijdens de Ramadan geeft het gemiddelde moslimgezin meer uit aan boodschappen en piekt de vraag naar goede en verse voeding. De aankopen gebeuren vooral in de winkels die tijdens de Ramadan langer open zijn en speciale promoties aanbieden. Omdat men dagelijks iets nieuws en vers op de tafel wil, worden er vooral veel verse dingen gekocht. Typische ramadan-aankopen zijn zuivel (melk, karnemelk en kaas), dadels en basisproducten (vlees, olie, bloem en eieren) en zoetigheden. Ook cadeautjes voor familieleden (pralines, parfums, schoenen, textielproducten…) en nieuwe kleren voor het Suikerfeest zijn dan erg in trek. Dit zijn commerciële opportuniteiten voor de distributiesector en alle retailers. Wil je de moslimgemeenschap deel van je klantenbestand maken? Met deze simpele tips haal je meer uit de Ramadan.

Voedingssector

  • Je hoeft als handelaar je aanbod niet radicaal te wijzigen tijdens de Ramadan om moslimklanten aan te trekken. 95% van de producten die tijdens de moslim vastenmaand worden gekocht zijn basisproducten. Wat telt is de communicatie: een affiche of een bordje met ‘fijne Ramadan’, een Ramadanstandje met bepaalde producten, een kleine wijziging in de winkeldecoratie…Allemaal signalen naar de moslimklant toe dat hij welkom is en zijn aankopen bij jou kan doen.
     
  • Een kleine vernieuwing in het aanbod is een troef: bakkers kunnen bijvoorbeeld koeken aanbieden die gemaakt zijn met producten die tijdens de Ramadan meer worden geconsumeerd: dadels, honing, amandel…Winkeliers kunnen een extra voorraad voorzien van fruitsap, zoetigheden, dadels enz. Speciale promoties en kortingen zijn aangeraden tijdens de Ramadan.

Horeca

  • Horeca-uitbaters laten omzet liggen door niet gericht in te spelen op de Ramadan. Dit jaar valt de Ramadan tussen begin maart en begin april. Wat inhoudt dat pas na zonsondergang rond 19 uur ‘s avonds gegeten kan worden. Restaurants kunnen hierop inspelen door take-away Ramadanmaaltijden aan te bieden: verschillende halal gerechtjes kunnen als iftar (Ramadanmaaltijd) aangeboden worden.

Kledingzaken

  • In bepaalde landen zien kledingwinkels een enorme omzetstijging vlak voor het Suikerfeest, het feest aan het einde van de ramadan. Je zou daarop in kunnen spelen door een groter assortiment feestelijke kleding aan te bieden, ramadancollecties voor moslima’s, feestelijke outfits zoals jurken en broekpakken… Promoties en speciale aanbiedingen trekken altijd klanten aan.

Communicatie is key

Om moslimklanten aan te trekken is communicatie zeer belangrijk. Moslims vormen een hechte community die heel snel van mond-tot-mond communiceert. Bij elke campagne moet men bekijken wie de influencers en de trendsetters zijn. Sociale media zijn zeer populair bij de allochtone bevolking, maar de inhoud van de boodschap moet interessant en relevant zijn om te delen.

Divers personeel leidt tot divers cliënteel

Diversiteit is een sleutelwoord: je kan moeilijk klanten verwachten uit een bepaald segment van de bevolking als je die zelf niet tewerkstelt. Retailers die geen aandacht voor de diversiteit hebben laten een groot stuk van de arbeidsmarkt en consumptiemarkt onbenut.  Meer info over de diversiteitsplannen van het Brussels Gewest vind je op de website van Actiris.

HR-begeleidingstraject 'Elk Talent aan Boord'

In ons begeleidingstraject Elk Talent aan Boord van UNIZO begeleiden we jou om openstaande vacatures in jouw bedrijf in te vullen door talenten met een afstand tot de arbeidsmarkt. We zorgen er samen voor dat de HR-structuur en werkvloer volledig klaargestoomd zijn zodat deze talenten op een inclusieve manier verwelkomd worden én op lange termijn werkzaam blijven in jouw bedrijf. We kijken naar jouw noden als onderneming op vlak van personeel en diversiteit en inclusie.

Meer info over dit traject

Samad Guessous
Ondernemersverenigingen Brussel