Nudging is de motivatietechniek om potentiële klanten een klein duwtje in de juiste richting te geven. Gedragspsychologie kan helpen om klanten te motiveren om voor jou te kiezen voor een opdracht en om ook meteen een duurder pakket te nemen in plaats van gewoon je goedkoopste uurtarief.

1.    Bied jouw freelancediensten aan in verschillende pakketten

Maak gebruik van prijspsychologie om jouw klanten toch in de richting van het duurste pakket te duwen.  
Heb je een small en een large pakket, voeg er dan een mediumpakket aan toe waardoor het large minder duur lijkt. Eventueel zelfs een veel duurder XL pakket waardoor Large plots nog goedkoper lijkt. 

2.    Het ankereffect

De eerste prijs die je noemt, gaan klanten nemen als referentiepunt. Het is verstandig om een eerder duur tarief als eerst te noemen, zo lijken uw volgende aanbiedingen eerder goedkoop. Gebruik deze techniek ook als je pakketten aanbiedt op je website. 

3.    Verlies aversie

Je presenteert best als eerste, je meest uitgebreide servicepakket. Klanten geven immers niet graag iets af. Door hen eerst te vertellen over de service in je volledige pakket, zullen zij daarna minder geneigd zijn om daarna te kiezen voor een beperkter servicepakket. 

4.    Pseudo set

Veel freelancers vinden de diensten die zij aanbieden vanzelfsprekend. Toch kan het erg waardevol zijn om je volledige aanbod op te lijsten en als pakket aan te bieden. 
Zo geef je als coach niet alleen een keynote, maar ook de slides, de mogelijkheid om de sessie te filmen, korting op de aankoop van je boek,...