“Ondernemen is een uitdaging. Daarom is het fijn dat je kunt sparren met iemand met meer ervaring”, vertelt Seppe. “Zo had ik bij mijn eerste contact met coach Roel meteen een diepgaand gesprek. We bespraken onder meer mijn persoonlijke behoeften en waarden. Hoe wil ik dat mensen mijn bedrijf zien? Waar sta ik voor? Maar ook mijn visie namen we onder de loep: waar wil ik als ondernemer staan over x-aantal jaar? En hoe ga ik dat bereiken?”

Coach Roel vult aan: “Eerst bepaal ik samen met de klant de missie en visie van een bedrijf. Dat is de basis waarop we dan verder bouwen, anders ga je zomaar in het wilde weg ondernemen. Dat loopt zelden goed.”

Actieplan en go!

Nu de missie en visie duidelijk zijn, is het tijd voor de volgende stap: de marketingstrategie. “Seppe heeft een echte hands-onmentaliteit. Hij was actief bezig om zijn klantenportefeuille uit te breiden, maar er ontbrak nog structuur in zijn marketingstrategie. Daarom werkten we actiepunten uit, gebaseerd op het AIDA-model. Daarin verwerkten we een globale marketingstrategie waarmee we het merk Axpertise meer in de verf zetten. Want wil Seppe meer naamsbekendheid en klanten? Dan moeten mensen Axpertise echt leren kennen. Het plan bevat ook gerichte acties voor meer leadgeneratie, zowel off- als online, en het uitbreiden van zijn netwerk.”

Goedgevulde portefeuille

Ook op financieel vlak bekijken de heren hoe de zaken er nu voorstaan. Het jonge bedrijf heeft al een mooie klantenportefeuille opgebouwd. Toch heeft Seppe zijn twijfels en dat is volgens Roel logisch. “De winstmarges in de immobiliën liggen hoog, maar je verkoopt niet elke dag een huis. Soms zijn het er twee op een maand en soms geen enkel. Daarom zijn we naar het grotere plaatje gaan kijken. Niet: wat doet Axpertise op een maand? Maar wel: wat doet het in een heel jaar? Dan creëer je een heel ander, positiever beeld. We maakten ook een prognosebudget op voor de komende jaren. Dat geeft hem een realistischer financieel beeld van de toekomst.”

“Als je nog maar voelt dat er iets schort aan je bedrijfsvoering, moet je écht het traject rond bedrijfsoptimalisatie volgen. Anders blijf je ter plaatse trappelen en dat is zonde, er valt zoveel meer te halen uit je firma. “

Uitdaging aanvaard

“Roel gaat heel doelgericht te werk en daagt je uit om naar jezelf te kijken. De opbouwende feedback zorgt voor een toffe interactie. Ik heb in elk geval veel goesting om er volop voor te gaan en mijn concept nog meer in de markt te zetten.”

Seppe concludeert: “Als je nog maar voelt dat er iets schort aan je bedrijfsvoering, moet je écht het traject rond Bedrijfsoptimalisatie volgen. Anders blijf je ter plaatse trappelen en dat is zonde, er valt zoveel meer te halen uit je firma. Je begint bij de basis en krijgt realistische actiepunten waarmee je meteen aan de slag kan. Dankzij het traject rond Bedrijfsoptimalisatie haal ik nu het onderste uit de kan.”

Roel volgt zijn klanten op sociale media en merkt dat Seppe volop bezig is om de actiepunten uit te werken. “Enkele weken geleden nam hij nog contact op met wat vragen en binnenkort werken we nog verder aan leadgeneratie.”

Voel jij net als Seppe dat er meer in je onderneming zit? Wil je je klantenbestand vergroten? Of meer winst maken? Met de coaching rond Bedrijfsoptimalisatie ontdek je de juiste aanpak voor jouw bedrijf.

Alles over het traject Bedrijfsoptimalisatie

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen 

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!