Momenteel koopt meer dan 30% van de jongeren en meer dan 35% van de volwassenen al eens een merk dat een influencer aanprees. Influencers, je hebt er vast al van gehoord. Maar wat is dat nu juist en hoe kan je influencers inzetten in het voordeel van je bedrijf? Professor Liselot Hudders, gespecialiseerd in marketingcommunicatie en consumentengedrag, en ondernemer-influencer Julie Heesterbeek geven meer uitleg.

Beluister 'Op Til'

UNIZO nodigt elke maand enkele ondernemersgezinde studiogasten uit op haar hoofdzetel om drie belangrijke actuele topics te bespreken. In deze eerste aflevering zoomen we in op influencen, vrouwelijk ondernemerschap en de fiscale hervorming.

Wanneer ik denk aan influencers, denk ik aan professionele en vooral mooie foto’s. Ook bij Julie heerst dat beeld: “Het woord influencer heeft een slechte connotatie. Het woord wordt vooral geassocieerd met een persoon die op sociale media post om mooi te zijn. Ik kan me hier niet mee identificeren, wat natuurlijk niet betekent dat ik niet graag mooi op de foto’s sta die ik post. Mijn doel, daarentegen, is mijn volgers iets bij te brengen. Maar ik geef toe, zo’n super-esthetische foto’s zijn wel heel leuk om naar te kijken. Ik volg zelf zo’n aantal influencers.”

Professor Hudders daarentegen hanteert een heel andere definitie voor influencers. Voor haar is een influencer een populaire (n.v.d.r. iemand met een groot aantal volgers) sociale mediagebruiker: “Er bestaan verschillende parameters, afhankelijk van het land waarin de influencer woont. In België spreken we van een nano-influencer, de kleinste categorie, vanaf een duizendtal volgers. Micro-influencers hebben een bereik tussen 10.000 en 50.000 volgers. Mega- en celebrity influencers hebben vaak meerdere honderdduizenden volgers.” Deze kleinere influencers hebben dan wel een kleiner bereik, maar vaak hebben zij een sterkere band met hun volgers.

Professor Liselot Hudders: "Influencers zijn sociale mediagebruikers met een groot aantal volgers."

Professor Liselot Hudders: "Influencers zijn sociale mediagebruikers met een groot aantal volgers."

Behalve het bereik is ook die intieme band een belangrijk kenmerk van een influencer. Professor Hudders legt uit: “Doordat mensen vaak de hele dag door op sociale media zitten en geüpdatet worden door influencers, krijgen ze het gevoel dat ze die persoon goed kennen. Volgers bouwen een soort vriendschapsband in één richting op. Zij weten heel veel over en van de influencer, terwijl dat andersom niet het geval is.” Een laatste kenmerk dat Professor Hudders aanhaalt is impact. Influencers hebben een zekere impact op de beslissingen van hun volgers. Door unieke en authentieke content te maken, kunnen ze het beslissingsproces van hun volgers beïnvloeden op commercieel vlak, maar ook op politiek of maatschappelijk vlak. “De content is authentiek, omdat je een kijk krijgt in het privéleven van een influencer. Daarenboven is de content ook uniek, omdat influencers zich specialiseren in een bepaald domein. Door die specialisatie bouwen ze expertise op die hen meer geloofwaardig maakt voor hun volgers. Die expertise zorgt er dus ook voor dat ze hun impact kunnen vergroten”, verduidelijkt Professor Hudders.

(lacht) “Als je naar die definities kijkt, dan hoor ik daar eigenlijk wel bij natuurlijk. Het is pas als ik op straat herkend word, dat ik dat besef. En dat is best cool”, geeft Julie toe. “Ik ben inderdaad heel aanwezig en doe echt mijn best om een band uit te bouwen met mijn volgers. Ik maak bijna elke dag stories waarin ik mijn volgers rechtstreeks aanspreek en met hen in interactie ga, bijvoorbeeld door hen vragen te stellen, door stickers te plakken op mijn stories of polls te doen. Omdat ik mijn volgers veel vragen stel, denk ik dat ze ook sneller geneigd zijn om een berichtje te sturen. Mijn inbox loopt doorheen de dag meestal vol en ik probeer op alles ook effectief een persoonlijk antwoord te geven, vaak ook met een spraakbericht.”

Instagram, YouTube en TikTok zijn belangrijke media in influencer marketing.

Professor Liselot Hudders

Instagram is een goed marketingmiddel om naamsbekendheid te vergaren.

Julie Heesterbeek

Sociale media als marketingmiddel

Volgens de jaarlijkse barometer van Comeos en Arteveldehogeschool, die kijkt naar hoe jongeren omgaan met sociale media en influencers, zijn Instagram, YouTube en TikTok de belangrijkste media voor influencers. Professor Hudders verklaart: “Met de komst van TikTok hebben we gezien dat influencers hier heel snel heel groot kunnen worden. Het platform werkt op zo’n manier dat video’s plots viraal kunnen gaan. Van de ene op de andere dag kan je dus plots mega-influencer worden. Ook merken we dat jongeren het leuk vinden om naar korte video’s te kijken, zoals op TikTok of Reels of Instagram en Shorts op YouTube. Door de snelheid en entertainmentfactor, kan je voor lange tijd hun aandacht op jouw platform houden.”

Wil jij ook samenwerken met Influencers?

Je hebt er misschien al wel over nagedacht om samen te werken met influencers om jouw marketingdoeleinden kracht bij te zetten. Maar het is natuurlijk complexer dan alleen maar een populaire persoon vinden met veel volgers die tegen betaling reclame voor jouw dienst of product zal maken. In de snelwijzer ‘Samenwerken met influencers’ biedt UNIZO een checklist van juridische aspecten waarmee je best rekening houdt! Je kan de snelwijzer hier downloaden

Ook voor Julie is Instagram een marketingtool: “Al mijn klanten komen binnen via Instagram. Daar zijn ook de meeste mensen van mijn doelpubliek actief: vrouwen van mijn leeftijdscategorie – Ik ben zelf 27.” In het begin gebruikte Julie het platform voornamelijk om naamsbekenheid te vergaren met Hormao: “Ik deed dit door heel consistent te posten, echt elke dag, soms zelfs twee keer per dag. Ik moest content maken binnen mijn niche om er zo voor te zorgen dat potentiële klanten mij konden vinden. Op mijn profiel deel ik kennis en probeer ik die kennis te verpakken in de laatste trends. Ik deel tips en teasers naar wat ik jou kan leren in mijn betalende programma’s.” Julie geeft aan dat het maar een dunne lijn is tussen gratis advies verlenen en mensen effectief begeleiden. Ze moet op sociale media telkens opnieuw die lijn opzoeken: “Mensen krijgen graag tips, maar komen eigenlijk voor de een-op-eenbegeleiding. Ik heb al gemerkt dat mijn klanten graag in hun proces begeleid worden en mijn hulp daarvoor willen inroepen.”

Julie Heesterbeek: "Initieel kwam iedereen via Instagram binnen, maar nu komen er ook mensen via mond-tot-mondreclame bij mij."

Professor Hudders beaamt dat bedrijven de laatste jaren meer en meer hun weg vinden richting influencer marketing: “Merken beginnen echt te geloven in de tactiek en het wordt nu gezien als een volwaardig onderdeel van de marketingmix.” Ze vertelt dat de sterkte van influencer marketing vooral ligt bij het feit dat de influencer zijn volgers goed kent en zelf goed zal weten hoe bepaalde merken of bepaalde content in hun contentmix zal passen: “Als je influencers hun ding laat doen, dan is dat een win-win. Het merk moet zich niet bezighouden met de creatieve ontwikkeling van een reclamecampagne én moet niets betalen voor de mediaruimte. Het voordeel van influencer posts is ook dat de aandacht van de volgers veel groter is dan bijvoorbeeld van de aandacht van een tv-kijker voor een reclamespot. Zeker bij een nichepubliek is het inzetten van influencers een effectieve manier om jouw doelgroep te bereiken.” Ze voegt nog toe dat uit de barometer van de Arteveldehogeschool blijkt dat Instagram, YouTube en TikTok de belangrijkste media zijn voor influencer marketing: “Internationale reclamebestedingscijfers tonen aan dat adverteerders in 2023 het meest zullen investeren in TikTok als advertentiekanaal.”

Meer weten?

Wil je meer weten over influencers? Het volledige dossier kan je nalezen in het april-nummer van ons UNIZO magazine.

Nuttig voor jou