Boolean stippelt helder pad uit voor de toekomst




Dankzij het Strategie- en Groeitraject zetten we ons strategisch denkwerk hoog op de agenda.
Wat krijg je als je IT en OT kruist met commerciële projecten en banden met onderzoeksinstellingen? Het Genkse Boolean. “In essentie doen we alles op het vlak van automatisering van gebouwen en machines”, vertelt Thomas Nagels, die vorig jaar oprichter Chris Briers vervoegde. Onder de vleugels van de twee ondernemers vaart het innovatieve softwarebedrijf een stevige koers. “We vonden het belangrijk om de krijtlijnen van ons parcours bewust uit te tekenen”, zegt Chris. “Waar staan we nu? Waar willen we naartoe? En hoe geraken we daar? Het UNIZO-traject Strategie en Groei gidste ons richting de toekomst.”
In 2021 begon Chris op zelfstandige basis met softwareontwikkeling voor de automatisering van industrie en gebouwen. Met IncubaThor op Thor Park als vaste uitvalsbasis. Zodra de paden van Chris en Thomas elkaar kruisten, was het al snel duidelijk: de twee deelden dezelfde visie op de verandering van de industrie. “Op technologisch vlak evolueert de sector razendsnel. We zagen het als onze gedeelde missie om daar op een innovatieve manier mee om te gaan – en zo Boolean samen op de kaart te zetten.” Thomas vult aan: “Automatisering zit in ons bloed. Alles waar een motor of een lamp aan zit, vinden we interessant (lacht).”
Strategisch denkwerk op de planning
Met de twee ondernemers aan het roer, heeft het jonge bedrijf de wind in de zeilen. “Boolean is sterk gegroeid”, vertelt Chris. “Een externe blik inschakelen leek ons een logische volgende stap in dat groeiproces. We zijn allebei geen té grote risiconemers. Doordacht en pragmatisch vooruitgang boeken vonden we dan ook heel belangrijk. Voor ons is groeien eerder het middel dan het doel. Want door te groeien kunnen we meer projecten aannemen waarmee we echt het verschil kunnen maken. En dat is uiteindelijk onze grootste drijfveer.”
“We kunnen onderling heel goed brainstormen”, zegt Thomas. “Maar af en toe moet iemand ons binnen de lijntjes houden. Als zaakvoerder word je in de operationele zaken getrokken, waardoor het achterliggende kader weleens naar de achtergrond verdwijnt. Onze afspraken met Ignace ‘verplichtten’ ons om het strategische denkwerk – hoog – op de agenda te zetten.”
“Er waren bij Thomas en Chris wat onduidelijkheden over de missie en doelstellingen van Boolean”, vult UNIZO-adviseur Ignace Van Oortegem aan. “Bijgevolg hadden ze geen klare strategie. Tijdens het Strategie- en Groeitraject focusten we vooral op het schaalbaar maken van hun organisatie, want het bedrijf was te afhankelijk van de operationele inzet van de twee zaakvoerders.”
Geen lopendebandwerk
Het UNIZO-traject ging vlot van start. “Omdat we een sense of urgency hadden, zijn de eerste sessies op korte termijn tot stand gekomen. En al snel vonden we daarin een haalbaar ritme: Ignace herhaalde telkens kort wat we de vorige keer hadden behandeld en ging daar vervolgens op verder. Zo bleef het overzicht altijd helder. Boolean was voor hem allesbehalve een nummertje. We merkten dat hij volledig meestapte in ons verhaal en tot op het bot had uitgespit waar onze onderneming voor staat. Geen lopendebandwerk, maar oprecht advies op maat, waarbij hij tijd maakte om uitleg te geven én te luisteren.”
“De klemtoon lag vooral op hun interne organisatie”, vertelt Ignace. “Zo hebben we de rollen van Thomas en Chris verfijnd, want daar zagen we duidelijk overbelasting. Aanwervingen en gepaste delegatie waren in het geval van Boolean absoluut noodzakelijk.”
Uitgestippeld pad
Het resultaat van het begeleidingstraject? “Een helder uitgestippeld pad dat we met Boolean de komende jaren kunnen bewandelen”, vertellen Chris en Thomas tevreden. “We hebben onze toekomst nu scherper voor ogen. Zo’n sparringpartner als Ignace was exact wat we nodig hadden. Iemand die aan de zijlijn staat en bepaalde zaken in vraag durft te stellen, maar ook de nodige bevestiging geeft. Daarnaast heeft Ignace ons enorm geholpen bij het samenstellen van een adviesraad. Hij bracht ons in contact met de juiste profielen.”
“Ik denk – en hoop – dat het traject Thomas en Chris aan het denken heeft gezet over de verdere evolutie van Boolean”, besluit Ignace. “Ze beseffen nu dat ze knopen moeten doorhakken en hun aanbod moeten verfijnen. Ook op het vlak van relatieverdieping bij bestaande klanten en het structureel inbedden van marketing zijn er grote stappen gezet. Boolean is helemaal klaar voor meer!”