Bart Massin inspireert tijdens de KMO-talks van 7 maart!

Bart en zijn collega’s willen klanten helpen in hun transitie naar elektrische mobiliteit. Dit doen ze met het oog op een lange termijn samenwerking waarin we ze de klant volledig ontzorgen. De onderneming is gelegen in de unieke oude elektriciteitscentrale aan de oever van de Schelde en de Rupel. Vanuit de STROOHM-Centrale zorgen ze voor de elektrificatie van de mobiliteit sector. Bart deelt graag met jou zijn verhaal over hoe hij omgaat met de huidige uitdagingen als ondernemer. Mis de KMO-talks van 7 maart niet! Inschrijven kan hier.

Eind 2023 mocht Bart Massin, CEO van Stroohm, de prijs Antwerpse KMO van het Jaar in ontvangst nemen. Stroohm is een onafhankelijke specialist in elektrische mobiliteit met een sterke expertise in de energiesector. Hun consultancy aanbod gaat van A tot Z om de klant te adviseren in de overgang naar een geëlektrificeerde vloot. Het team van Bart is sterk gegroeid in het installeren van laadinfrastructuur bij medewerkers thuis en bij bedrijfsparkings van slimme laadpalen. We laten Bart terugblikken op de start van zijn ondernemerschap en het KMO van het Jaar-avontuur. 

Interview winnaar KMO van het Jaar 2023, Stroohm

Wat was jouw trigger om te starten als ondernemer? Zat ondernemen altijd al in je bloed? 

“Als jonge ingenieur ben ik in 2002 gestart binnen de Engie groep, om hier 15 jaar lang mee aan boord te blijven. De elektriciteit- en gasmarkten hebben dus weinig geheimen voor mij aangezien ik ze mee vorm heb gegeven. Maar een bedrijf als Engie geeft je ook een brede vorming als manager met kennis van HR, finance en legal. Al die aspecten komen vandaag goed van pas. Ondernemen zit niet in de familie, maar op een bepaald moment wilde ik echt zelf kunnen beslissen en snelheid nemen wat bij een groot bedrijf moeilijk bleek. Mijn passie rond auto’s gecombineerd met m’n professionele energiekennis blijkt vandaag een geslaagde cocktail.” 

Wat was de grootste aanpassing voor jou? Bij wie kon of kan je terecht voor raad, advies?  

“Een corporate omgeving zoals Engie is een veilig kader om in te werken. Wanneer je zelf  ondernemer wordt, heeft elke beslissing een impact op je bedrijf. Foute keuzes kunnen snel alles ondermijnen wat je hebt opgebouwd. Dat risico en die onzekerheid horen bij ondernemen en kan je relativeren als je vanuit een overtuiging werkt. Die balans voelt soms aan als koorddansen en eenzaam als je de enige aandeelhouder bent. Een schril contrast met de veilige bedrijfsomgeving als medewerker. Binnen de familie- of  vriendenkring kom je niet altijd mensen tegen die begrijpen welke onzekerheden op de schouders van een ondernemer rusten. Gelukkig bestaan er netwerkevents binnen UNIZO waar je kan spreken met gelijkgestemden.” 

Waarvoor staat Stroohm? Waar maken jullie het verschil? 

“Onze 4 kernwaarden zijn: duurzaamheid, expertise, innovatie en kwaliteit. Aangezien onze core activiteit ligt in het plaatsen van laadpalen en het adviseren bij de omschakeling naar een geëlektrificeerde vloot, is duurzaamheid iets waar wij enorm achter staan. Toen Stroohm opgericht werd, waren we zowaar bij de eerste op de markt, wat ervoor zorgt dat we nu kunnen optreden als een ware expert zowel in onze consultancy-rol als in het plaatsen van de laadpalen/laadsystemen. Echter staan we niet stil en zijn we dagelijks bezig met innovatie zodat we steeds kunnen beantwoorden aan nieuwe laadpunten met meer functionaliteiten en nog belangrijker, de kost van de verbruikte energie optimaliseren. Dat maakt ons uniek dankzij onze doorgedreven kennis van de energiesector. Een laadpaal van Stroohm verdient zichzelf terug.”  

Je won in onze provincie de award van KMO van het Jaar: wat betekent dat voor jou als ondernemer, voor je team en Stroohm? 

“We werken elke dag als team enorm hard om bedrijven zo goed mogelijk bij te staan in de transitie naar elektrische mobiliteit, wat vaak complex kan zijn voor de eindgebruiker. Het is ook een erg snel evoluerende markt die een groot aanpassingsvermogen en een grondige expertise vereist. De titel van KMO van het Jaar is voor ons een echte bekroning. Dit geeft het hele team een enorme “Stroohm”-boost. Het bewijst ook dat iedereen kan ondernemen, wij zijn gestart in 2017 met een minimale eigen inbreng en zijn doorgegroeid tot een bedrijf met meer dan 60 medewerkers en een omzet boven de 10M EUR. Alle groei hebben we zelf gefinancierd en we zijn dan ook dubbel trots met de bekroning omdat we succesvol opboksen tegen grote olie- en energiemaatschappijen.” 

Wat heb je uit dit parcours van KMO van het Jaar geleerd en waarom zou je het aanraden aan collega-ondernemers om deel te nemen? 

“Het deelnemen aan de KMO van het Jaar was een leerrijk proces. De documenten die ingediend dienen te worden en de bijhorende vragen zorgen ervoor dat je even stilstaat bij het hele proces dat je hebt afgelegd. Het brengt erg mooie herinneringen naar boven, maar ook zaken waar we uit geleerd hebben. Deze zelfreflectie is van tijd tot tijd nodig om stappen vooruit te zetten. Het winnen van de award in de provincie Antwerpen maakt je trots en geeft enorm veel zin om verder te ondernemen.  

Ik zou zeker van de kans gebruik willen maken om te benadrukken aan collega-ondernemers om deel te nemen omwille van verschillende redenen. Het leggen van interessante connecties, kennis maken met het professionalisme van UNIZO en het bijhorende netwerk. En vergeet zeker de positieve “Stroohm”-stoot niet binnen je bedrijf voor de bestaande en eventueel nieuwe medewerkers.” 

Waar sta je vandaag met je onderneming? En was dat waar je hoopte te staan? 

“Momenteel behoort Stroohm tot de top 3 in de markt en de enige in onze sector die winstgevend is. We zijn de laatste jaren enorm gegroeid met cijfers van +80% jaar na jaar. En dat is iets waar we als team trots op mogen zijn. Zoals eerder vermeld zijn we actief in een snel evoluerende markt wat ook gepaard gaat met concurrentie die meer financiële middelen hebben. We beseffen dat nog harder groeien ook in onze marge ligt, we kunnen nu ook op eigen kracht verder groeien naar een onderneming van een 150 tal medewerkers. Als gedreven ondernemer gaat de realiteit altijd trager dan wat je wil, maar dat hoort er bij. We hebben reeds een mooi parcours afgelegd als bedrijf en zijn zeker gelukkig met het resultaat.  

We staan nog maar aan het begin van de elektrificatie van de wagen. Hoe kijk jij naar de toekomst? Waar liggen de uitdagingen?  

“Vandaag rijdt inderdaad nog maar 4% van het wagenpark in België elektrisch. Er is dus nog een enorme uitdaging in het vergroenen van wagens met uitlaatgassen. Onze markt zal steeds matuurder worden, en wij als Stroohm zullen mee groeien om aan de stijgende vraag te voldoen met nieuwe diensten waar kwaliteit, expertise en duurzaamheid centraal blijven staan. De Vlaamse KMO is vandaag helaas nog onvoldoende bewust van de fiscale hervorming en de impact op zijn diesel, benzine en hybride wagens. Elektrische wagens zijn ook fiscaal de beste optie, maar zien we binnen de KMO markt nog te weinig renderen. Op zich niet verwonderlijk aangezien KMO’s vaak geen dedicated fleet manager in huis hebben die zich hierin specialiseert. Dat is exact waar wij onze maatschappelijke meerwaarde zien.” 

Een stabiel investeringsklimaat moet behouden blijven voor hernieuwbare energie en de elektrische wagen dient alle kansen te krijgen om de flexibiliteit die nodig is bij de energietransitie aan te bieden.

Bart Massin

De deuren van Stroohm werden ook opengesteld voor een politicus op de ‘Dag van de Ondernemer’: welke boodschap heb je voor onze overheden?  

“De uitdaging zal zijn aan de nieuwe regeringen vanaf 2024 om een nieuwe fiscaliteit te lanceren die de particulier stimuleert om een wagen te kiezen zonder directe emissies. Ook parkeer- en laadregels dienen geharmoniseerd te worden aangezien elke stad nu zijn eigen regels toepast, idem voor de lage emissiezone. Dit wordt best minimaal op gewestelijke niveau geharmoniseerd. Een stabiel investeringsklimaat moet behouden blijven voor hernieuwbare energie en de elektrische wagen dient alle kansen te krijgen om de flexibiliteit die nodig is bij de energietransitie aan te bieden. Onze elektrische wagen is een enorme thuisbatterij die tijdens zon- en windproductie kan geladen worden en tijdens piekmomenten ons thuisverbruik kan compenseren. We moeten in België dit volop durven ondersteunen en hier kennis rond opbouwen en die kenniseconomie exporteren naar het buitenland i.p.v. andersom.”