Lode Habex uit Leuven bracht met zijn bedrijf Ossia Music een vernieuwend product op de Belgische markt. Een horloge voor muzikanten. Niet alleen stijlvol, maar ook ontzettend handig voor wie graag zelf muziek maakt. Om de online verkoop te stimuleren, schakelt Lode de hulp in van UNIZO-coach Jolien Lauwers en expert Lieven Van de Velde. Samen doorlopen ze het UNIZO-begeleidingstraject Online Verkopen.

Ossia staat in het Italiaans voor alternatief. Muzikanten herkennen het uit partituren, waar het een alternatieve manier is om een stukje muziek te spelen. Lode omschrijft het als ‘een makkelijkere weg’. Dat is ook exact wat hij muzikanten aanbiedt met zijn horloges. Hij ontwierp een analoog horloge waarbij de cijfers van de uren zijn vervangen door de kwintencirkel. Zo zijn de horloges een visueel hulpmiddel dat je muziektheorie helpt begrijpen.

Lode: “De kwintencirkel bestaat uit combinaties van akkoorden, steeds een vijfde toon hoger. Zo ontstaan er verschillende families van akkoorden die je samen kan spelen. Zodra je uit die familie gaat, leen je eigenlijk akkoorden uit een andere familie.  Zo goed als elk nummer in de Westerse cultuur is op dit systeem gebaseerd. Je kan het zien als de theorie achter muziek maken. Bij elk horloge krijg je een heel toegankelijk e-book over die theorie, waar je geen voorkennis voor nodig hebt.”

Omdat de kwintencirkel vrij theoretisch en moeilijk van buiten te leren is, bedacht Lode een manier om ze toch altijd letterlijk bij de hand te hebben.

Lode: “Na een tijdje hing mijn appartement vol met afgedrukte kwintencirkels, maar op bezoek bij mijn ouders had ik ze dan weer niet mee. Daarom is het horloge zo handig, je kan de theorie op elk moment raadplegen. Het geeft je vrijheid in het spelen van een instrument en een groot gemak als je zelf muziek wilt maken. Zonder eerst jarenlang naar de muziekschool te moeten.”

De horloges van Ossia Music zijn online te koop. Om die verkoop goed voor te bereiden, schrijft Lode zich in voor het begeleidingstraject Online Verkopen bij UNIZO-coach Jolien Lauwers.

Jolien: “Online Verkopen is een persoonlijke begeleiding die UNIZO aanbiedt aan fysieke winkels of zoals in Lode zijn geval online webshops. Samen met onze expert kijken we hoe je optimaal gebruik kan maken van online kanalen zoals je website, sociale media en Google om meer klanten te bereiken. Daarnaast nemen we ook je webshop onder de loep om deze nog doeltreffender te maken.”

De begeleiding start met een intakegesprek. Jolien en Lode kijken samen hoe ver hij al staat en welke noden er nog zijn. Hoewel momenteel 70 % van de klanten vreemden zijn, heeft Lode op dat moment, behalve aan familie of vrienden, nog geen horloge verkocht.

Jolien: “Lode wilde vooral die eerste klant buiten zijn persoonlijk netwerk binnenhalen. Hij wilde focussen op zijn SEA en SEO. Of met andere woorden: online adverteren en zichtbaar zijn op Google. Na het intakegesprek ging onze expert Lieven Van de Velde hiermee aan de slag.”

Lieven Van de Velde is expert in online kanalen en e-commerce. Hij begeleidt en adviseert al jarenlang ondernemers met het optimaliseren van hun website en webshop.

Lode: “Sociale media blijft een uitdaging. Het lijkt allemaal logisch, maar er komen eigenlijk veel technische details bij kijken als je het goed wilt doen. Buiten wat ik leerde van YouTube-video’s heb ik weinig kennis van online adverteren. Ik maakte simpelweg één advertentie van 20 euro en hoopte opgemerkt te worden, maar de truc is net om vijf verschillende advertenties van 4 euro op te stellen. Telkens met een andere foto, titel, of doelgroep. Zo leer je gaandeweg wat het meest in de smaak valt bij jouw doelpubliek.”

Lode: “Daarnaast was er nog werk aan mijn website. Zo was er geen foto van het product op de homepagina en zag je dus niet direct wat ik verkoop. Er was over het algemeen te veel tekst en te weinig links naar mijn sociale media. Ook de zoekwoorden waarmee je gevonden wordt op Google konden beter. Lieven zei vaak: ‘hoe meer plaats je inneemt op Google, hoe beter’. Daar ben ik nu volop mee bezig, sleutelwoorden opzoeken en die verwerken in de berichten op mijn website. Hij raadde me ook aan een Google Business-profiel aan te maken.”

Een goede SEO-strategie is voor Ossia Music extra uitdagend omdat het een nieuw product is. Mensen kunnen het product niet opzoeken, omdat ze het nog niet kennen. Ook daar had Lieven een oplossing voor.

Lode: “Ik wilde graag de kwintencirkel toelichten op de website van Ossia Music. Op aanraden van Lieven heb ik er een aparte website aan gewijd met eigen domeinnaam. De kans dat mensen de kwintencirkel googelen, in plaats van Ossia Music, is veel groter. Via de aparte site komen ze dan toch bij Ossia Music terecht. Het is eigenlijk indirecte reclame.”

Na twee adviesgesprekken vol praktische tips van Lieven, is de laatste stap van de begeleiding een opvolggesprek met coach Jolien. Van dat laatste moment wil Lode vooral gebruik maken om zijn communicatieplan af te stemmen.

Lode: “Een belangrijk onderdeel van mijn communicatieplan is pers. Ik wil graag een kant-en-klaar persbericht afleveren dat zonder aanpassingen verder verspreid kan worden. Jolien helpt me hierbij.”

Jolien: “Lode’s product is heel vernieuwend, maar ook heel niche. Een persbericht over het product met goede foto’s kan Ossia Music meer ruchtbaarheid geven. Lode is een vlotte en toffe jongeman die echt gelooft in zijn product. Hij staat open voor feedback en laat zich goed informeren. Dat zijn de eerste stappen naar succes.”

Ook Lode rond de begeleiding tevreden af.

Lode: “De samenwerking met Jolien was heel aangenaam. Ze stond altijd open voor vragen en gaf me snel feedback. Lieven is een uitstekende adviseur. De begeleiding is iedereen aan te raden en ook echt nuttig voor elke ondernemer. Het is een investering waar je op lange termijn de vruchten van plukt.”

www.ossia-music.com

Hoe meer plaats je inneemt op Google, hoe beter

Lode Habex
Ga zelf aan de slag met een professionele coach

Of je nu starter, groeier of doorwinterde ondernemer bent, de één-op-één trajecten met onze ondernemerscoaches zijn op maat van jouw onderneming en leiden tot verrassende inzichten.

www.unizo.be/begeleidingen

Of laat je gegevens na via deze link zodat we je kunnen contacteren voor meer informatie.