Op een grijze decembermiddag ontmoeten we Annemie en Valérie, de creatieve geesten achter Wabimento, een vernieuwend bedrijf in de uitvaartsector. De kleur van de lucht staat in schril contrast met de warme ontvangst, deze warmte is meteen ook de rode draad doorheen alles wat ze doen. 

Het ontstaan van Wabimento verweeft persoonlijk verlies, creatieve passie en een missie om het taboe rond rouw te doorbreken. Valérie, één van de oprichters, verloor twaalf jaar geleden haar broer aan zelfdoding. “Bij het overlijden van mijn broer heb ik gemerkt dat veel mensen niet goed wisten hoe ze troost konden bieden.” Het zaadje was geplant. Enkele jaren later, uit troost voor een vriendin die haar vader verloor tijdens de coronapandemie, bedachten Annemie en Valérie het concept koesterhoek. Een herinneringsplek die het toelaat op een zachte en duurzame manier afscheid te nemen. “Hier staat dan onder andere een krachtpot gevuld met kaartjes waar mensen troostende woorden of herinneringen op schrijven”, licht Annemie toe. Hier kwamen zo’n hartverwarmende reacties op dat Annemie en Valérie besloten: “Hier willen we iets meer mee doen!”. 

Wabi-sabi, memento 

De naam Wabimento is een samensmelting van de Japanse levensfilosofie ‘wabi-sabi’, die de schoonheid van imperfectie omarmt, en ‘memento’, het Italiaanse woord voor aandenken of herinnering. De missie van Wabimento vat het mooi samen: “Stijlvol afscheid nemen. Warme troost bieden. Puur, duurzaam en persoonlijk. Hartverwarmende aandenkens en troostcadeau’s creëren die van grote waarde zijn voor de nabestaanden.” Het verwijst ook naar het willen doorbreken van de klassieke Westerse tradities in de uitvaartsector. 

Complementaire en creatieve tandem 

Het duo Valérie en Annemie zijn de drijvende krachten achter Wabimento. Annemie is halftijds leerkracht lager onderwijs, fotografe en heeft een passie voor esthetiek en design. Valérie heeft een achtergrond in de grafische en communicatie sector als drukwerkexpert en houdt van mooie dingen creëren, ondertussen werkt Valérie voltijds voor Wabimento. Annemie benadrukt het conceptuele denken als kracht van deze tandem: "We zijn beide conceptdenkers. Dat maakt ons uniek. We hebben oog voor vormgeving en creatieve invalshoeken." 

“Wij bieden diverse troostproducten aan, van aandenkens tot op maat gemaakt rouwdrukwerk”, vertelt Annemie. Valérie vult aan: “Onze doelgroep is breed, gaande van mensen die zelf hun afscheid plannen, nabestaanden tot samenwerkingen met begrafenisondernemers, rouwcoaches, concept stores en bedrijven. Het doel is altijd om met onze producten verdriet te verzachten vertelt Annemie: “Het warme design en de zachte kleuren zijn hierbij erg belangrijk. Zo onderscheiden we ons van het klassieke, vaak sombere aanbod aan troostgeschenken.” 

Begeleidingstraject Starten 

Ieder jaar organiseert UNIZO de Startersroadshow, een inspiratieavond voor ondernemers die dromen van een eigen zaak. Tijdens de editie van 2022 won Wabimento een begeleidingstraject Starten, zo ging de bal aan het rollen. 

Annelies Hermans, startersbegeleider bij UNIZO, was het kritische klankbord in het opstartverhaal van Wabimento. “Annelies pusht je om na te denken over ieder aspect van je businessplan”, vertelt Valérie. “Je wordt uit je comfortzone getrokken en moet steeds terugkomen in een volgende sessie met resultaat. Aan het eind van de rit heb je effectief een plan op tafel hebt liggen waar je mee aan de slag kan. Het financiële stuk was onze grootste uitdaging, zeker omdat we bewust met Belgische leveranciers willen werken die niet altijd in de mogelijkheid zijn om concurrentieel interessante prijzen aan te bieden.” 

Ondernemersbegeleider Annelies vertelt: “We bekijken steeds samen de haalbaarheid van de zaak: is er marktpotentieel en kan ik er financieel van rondkomen? We werken ook sterk rond de missie en visie van het bedrijf zodat het gemaakte plan echt een routewijzer is voor de onderneming. Met Annemie en Valérie brachten we bijvoorbeeld de cashflowplanning voor de komende jaren in kaart en werkten we rond het verschil in salesproces tussen particulieren en uitvaartondernemingen.” 

Pioniers 

Wabimento is een pionier binnen de uitvaartsector, waar tradities langzaam plaatsmaken voor vernieuwing. Ze willen niet alleen producten aanbieden, maar ook actief het taboe doorbreken. Aanwezigheid op beurzen, adverteren via gepaste kanalen en samenwerkingen zijn enkele strategieën om hun innovatieve aanpak bekendheid te geven. 

Annemie legt uit hoe ze vernieuwen: "Wij doen dit niet enkel in stijl maar ook in productcreaties. Wij bieden alternatieven voor bijvoorbeeld de klassieke bloemenkransen, die zijn vergankelijk. Onze koesterdozen, troostkopjes, herinneringsboeken en andere aandenkens zijn er om blijvend troost te bieden.” 

Het positieve nieuws is dat er duidelijk een rouwrevolutie bezig is. “Mensen staan ervoor open en gaan op zoek naar alternatieven. Maar tradities doorbreken heeft tijd nodig, dus geven we dit ook tijd en proberen we stap voor stap onze soms kille maatschappij mee te ontdooien. Al is het maar door bewust nooit zwarte kleren te dragen, het zit ‘m in de kleine dingen hé”, lacht Valérie. 

“Wabimento verzacht het verdriet en zorgt voor meer warmte op de werkplek. Omdat aandacht voor de moeilijke momenten ook bij het bedrijfsleven hoort.”

Rouw in bedrijfscontext 

Het taboe rond rouw zet zich ook door in de bedrijfscontext. “Denk bijvoorbeeld aan een collega die langdurig ziek is of een zwaar verlies doormaakt. Werkgevers denken nog te vaak dat ze er goed aan doen deze persoon niet lastig te vallen. Terwijl een gepast troostcadeau juist erg verbindend kan werken. Fragiele momenten vragen om oprechte aandacht. Er moet een veilige sfeer gecreëerd worden waarin werknemers minstens het gevoel hebben dat deze thema’s bespreekbaar zijn. Ook hier wil Wabimento in ondersteunen”, vertelt Annemie. 

“Mensen vragen wel eens of we niet neerslachtig worden van steeds in contact te komen met verdriet. Het omgekeerde is waar, want hoe gek het ook klink, er wordt ook veel gelachen. Deze thema’s bespreekbaar maken, hier ruimte aan geven en af en toe eens goed lachen kan zo’n deugd doen tijdens een rouwproces”, vertelt Valérie.  

De toekomst 

“Als mensen denken aan een troostcadeau moeten ze denken aan Wabimento. Ons merk dus nog meer in de markt zetten”, zegt Annemie vastberaden. “Daarnaast zijn we de mogelijkheden aan het bekijken hoe we internationaal onze producten kunnen verkopen, al brengt dit weer andere uitdagingen met zich mee. Zo wordt er in andere landen weer heel anders omgegaan met rouw.”  

“Wat we vooral willen blijven doen is mensen troost bieden. Dat geeft veel voldoening. Je doet iets met betekenis”, sluit Valérie af. 

Benieuwd naar het aanbod van Wabimento? https://www.wabimento.be/

Zelf een begeleiding volgen? Ontdek hier de mogelijkheden: https://www.unizo.be/begeleiding-en-opleiding