Frédéric Boonen streefde ernaar om zijn Design Studio uit te breiden. Het doel? Grotere klanten bedienen. UNIZO-coach Ignace Van Oortegem stond hem bij om die ambitie kracht bij te zetten met een gerichte strategie en praktische begeleiding: "Boonen Design Studio heeft alles in huis om uit te groeien tot een prominente speler in de markt van productontwerp."

Boonen Design Studio is een ontwerpbureau uit Sint-Truiden dat tastbare producten maakt voor klanten uit elke sector. Van meubels en zonweringen tot buggy's en fietsen. Het BDS-team is op anderhalf jaar gegroeid naar acht voltijdse medewerkers om de verticale integratie binnen het bedrijf te versterken. "We beschikten al over de nodige knowhow op vlak van productontwerp maar wilden onze klanten nog meer ontzorgen. Daarvoor waren nieuwe profielen vereist, vooral op vlak van business en marketing”, vertelt Frédéric.

Frédéric zocht en vond een sparringpartner in Ignace Van Oortegem om pijnpunten en groeimogelijkheden te identificeren. "Frédéric was op zoek naar meer houvast in het ondernemen met een groter team", geeft Ignace aan. "Boonen Design Studio heeft het potentieel om een prominente plaats te verwerven in België, en zelfs daarbuiten, maar daarvoor moet het gerichter opereren, zowel intern als naar klanten toe."

DICHTER BIJ DE KLANT

"Uit het Strategie & Groei-traject blijkt inderdaad dat we dichter bij de klant moeten staan", vervolgt Frédéric. "Niet louter zakelijk, maar ook op persoonlijk vlak. We moeten leren wie onze klanten écht zijn en wat hen bezighoudt, bijvoorbeeld door eens een koffie te gaan drinken. Door klantrelaties op te bouwen leren we hoe we onze services kunnen verbeteren en doen we onrechtstreeks aan klantenwerving."

Ook op vlak van interne organisatie kwamen er uitdagingen én oplossingen naar boven drijven. "Een professioneel bedrijfsbeheer helpt niet alleen om klanten beter te bedienen, maar ook om vakkundige werknemers aan te trekken”, legt Ignace uit. "Nauw afgebakende rollen binnen het team komen de schaalbaarheid ongetwijfeld ten goede." Frédéric beaamt. "Ik doe nog altijd erg veel zelf binnen onze projecten, dat is niet houdbaar op lange termijn."

"Een professioneel bedrijfsbeheer helpt niet alleen om klanten beter te bedienen, maar ook om vakkundige werknemers aan te trekken."

Ontzorging staat centraal in onze dienstverlening

Frédéric Boonen

GROEN LICHT VOOR GROEIAMBITIES

Hoewel Boonen Design Studio stappen heeft gezet in de richting van verticale integratie, is er nog ruimte voor verdere uitbreiding van de dienstverlening aan klanten. "Marketing gericht op een groter cliënteel is daarbij cruciaal. Het feit dat Frédérics onderneming klanten bijstaat van het eerste ontwerp tot de go-to-market is vrij uniek. Daarmee kunnen ze een voorsprong nemen op de concurrentie", verklaart Ignace.

"Ontzorging staat centraal in onze dienstverlening", vult Frédéric aan. We besteden veel aandacht aan het onderhouden van partnerships met onze leveranciers. Dat is nodig om elke stap van het proces onder controle te houden." De grootste meerwaarde van een UNIZO-begeleidingstraject volgens Frédéric? "De 1-op-1 aanpak. Je krijgt op heel korte tijd zeer bruikbare feedback uitsluitend gericht op jouw onderneming. Ignace heeft veel twijfels weggenomen. We hebben nu eindelijk groen licht om onze groeiambities waar te maken."