De hopscheutenvelden staan volop in bloei, het ideale moment om dit zeldzame en op en top Belgische product eens van dichtbij te gaan bekijken. En uiteraard ook om een gesprek met de persoon achter Hopscheuten Temmerman, Jelle Temmerman, te voeren. Hij volgde het traject starten om goed voorbereid de zaak van zijn grootvader Paul over te nemen.

Proficiat Jelle, sinds begin dit jaar ben jij eigenaar van Hopscheuten Temmerman. De vijfde generatie al!

Jelle: “Klopt, ik heb de zaak overgenomen van mijn grootvader. Ik wou de jarenlange traditie van hopscheuten kweken verderzetten in onze familie. Een niet te onderschatten en zware stiel, maar de passie voor hopscheuten zit bij onze familie echt in het bloed.”

Paul: “Het is inderdaad heel zwaar werk. Hopscheuten worden met de hand geoogst en als het weer wat tegenzit, werk je de hele dag in de modder. Een extra uitdaging is dat we alles dagvers plukken: de scheuten moeten op tijd ’s avonds bij onze klanten, de restaurants, zijn om ze meteen te kunnen bereiden.”

Jelle: “Het seizoen van de hopscheuten loopt van februari tot april, dus nu is het echt lange dagen maken en hard werken. Onze omzet moet volledig in die drie maanden gemaakt worden.”

Het product is minder bekend bij het grote publiek. Hoe komt dit?

Paul: “Ik denk dat het vooral komt omdat het een redelijk exclusief en zeldzaam product is. Er staat in België 170 hectare hop, waarvan maar 20 hectare gebruikt wordt voor hopscheuten. België is ook het enige land waar de hopscheuten op restaurant geserveerd worden.”

Je volgde het traject Starten, wat heb je hieruit gehaald?

Jelle: “Algemeen heb ik meer informatie gekregen over alles wat komt kijken bij het opstarten van een eigen zaak. Door het traject heb ik ook de boekhouding gemoderniseerd en gedigitaliseerd, want mijn grootvader deed nog alles op papier. Coach Raïssa liet me ook zien hoe belangrijk het is om je doelpubliek en je klanten door en door te kennen: wie zijn onze klanten vandaag, hoeveel kopen ze aan en hoe kunnen we ze soigneren? Maar ook: hoe trekken we nieuwe klanten aan? We hebben vandaag al een mooi klantenbestand opgebouwd, maar ik wil van Hopscheuten Temmerman een echt merk maken. Een belangrijk element daarin is hoe wij ons onderscheiden van de concurrentie.”

Hoe doe je dat?

Jelle: “Ik wil een stevige band opbouwen met onze klanten, net zoals mijn grootvader vandaag. Met veel respect voor het verleden wil ik een nieuwe wind laten waaien en onder andere enkele bedrijfsprocessen optimaliseren. We gaan ook bewust meer de digitale toer op. Zo hebben we onlangs onze nieuwe website gelanceerd.”

Paul, welke tip wil je Jelle nog meegeven nu hij de zaak overgenomen heeft?

Paul: “Niet inboeten op kwaliteit en luisteren naar je klanten. Dat is toch wat ik al die jaren gedaan heb.”

www.hopscheutentemmerman.be