We willen dat onze medewerkers ook ambassadeurs van het bedrijf zijn

Je medewerkers zijn je belangrijkste ambassadeurs, maar hoe zorg je ervoor dat ze de visie en organisatiecultuur van je bedrijf goed uitdragen? Is die cultuur wel duidelijk en concreet genoeg voor hen?​ ​Jeroen Coussement van Factry wilde dit ook weten, daarom nam hij​​ ​deel aan de Fast Growth Club, een netwerktraject voor groeiende kmo’s. 

 

Jeroen Coussement, CEO van Factry

Wie is Factry? 

Jeroen: “Ik moet niet uitleggen hoe belangrijk digitalisering tegenwoordig is. Bij Factry spelen we daarop in, we helpen bedrijven bij het digitaliseren van productieprocessen. We zien dat een groot deel van de bedrijven data nog steeds manueel verzamelt en in oude systemen bewaart. Hierdoor gaat veel van die data verloren en gebeurt er geen optimalisatie van bepaalde processen, zoals energiebesparingen of efficiëntieverhoging. Onze softwareoplossing maakt dat die data altijd toegankelijk is zodat het bedrijf analyses en optimalisaties kan doen.” 

Vind je dat de digitalisering in bedrijven snel genoeg gaat? 

“We merken toch echt dat er een evolutie aan de gang is. Uiteraard heb je altijd de voorlopers die nu al heel geavanceerd zijn, maar veel bedrijven hebben na de corona- en energiecrisis het belang gevoeld van data en zijn dan wel wakker geschoten. Maar er is nog veel werk aan de winkel.” 

Heeft de opkomst van artificiële intelligentie ook het bewustzijn rond automatisering en digitalisering aangewakkerd? 

“​Het potentieel van ​Artificiële intelligentiesystemen, zoals ChatGPT, trigger​t​ mensen wel. Maar​ AI heeft data nodig. A​ls je dan effectief naar de productievloer kijkt, merk je dat heel veel processen nog manueel​ en op papier​ opgevolgd worden. De ​eerste ​stap om AI in een bedrijf te integreren is ​dus een doorgedreven digitalisering​. En daar komen wij in het spel.” 

De laatste jaren zijn jullie heel snel gegroeid. Welke uitdagingen komen hierbij kijken? 

“We zijn op een aantal jaar van drie oprichters naar een bedrijf met vijftien medewerkers gegroeid. Dat brengt een aantal uitdagingen met zich mee​, waaronder op vlak van communicatie​. Wij, de drie founders, hebben een technische achtergrond dus op vlak van HR, bedrijfscultuur en interne processen hadden ​we ​nog veel te leren.” 

Zijn jullie daarom in de Fast Growth Club gestapt? 

“Inderdaad. Het traject gaat, in vergelijking met klassieke bedrijfstrajecten, effectief inzoomen op hoe jij als leider in je bedrijf staat en welke cultuur er in het bedrijf leeft. Zeker als je zoals Factry in een context zit van verandering of groei, is het traject waardevol om je focus te bepalen naar de toekomst toe. The Forge, dat het traject begeleidt, doet dat aan de hand van een wetenschappelijke techniek en drie metingen bij de medewerkers van de ​deelnemende bedrijven​ tijdens het traject. We vinden het heel belangrijk dat onze medewerkers zich goed voelen bij ons én dat ze ambassadeurs zijn van ons bedrijf. Maar dat betekent ook dat onze visie en organisatiecultuur ​ook heel duidelijk door hen moet worden beleefd​, en dat hebben we geleerd in de Fast Growth Club.” 

Welk moment uit het traject sprong er voor jou uit? 

“De resultaten van de enquêtes die bij on​ze​ ​medewerkers​ afgenomen werden. Bij de eerste meting kregen ze een vragenlijst rond de visie en bedrijfscultuur van Factry. Die meting hebben wij als startpunt genomen om op verder te werken. Na de tweede meting zagen we echt al een positief verschil, dan zie je echt meteen dat het traject effect heeft. Je zit ook in het traject met andere bedrijfsleiders uit compleet verschillende sectoren, maar met dezelfde uitdagingen waardoor je ook van elkaar leert.” 

 

Welkom bij de Fast Growth Club

Michaël van Damme van The Forge: “Het is niet omdat je 50 top muzikanten in een ruimte zet dat ze plots samen een geweldige symfonie gaan spelen. Als ondernemer heb je vast talentvolle en competente mensen onder je dak. Maar de echte uitdaging zit in hoe je die mensen laat samenwerken. Tijdens dit traject leer je door de bril van een gedragswetenschapper kijken naar je organisatie, naar je teams en naar je medewerkers. Een jaar lang word je ondersteund met wetenschappelijk onderbouwde metingen en gewapend met strategieën uit de groepsdynamica, de persoonlijkheidspsychologie en communicatietechnieken ga je terug de werkvloer op om samenwerking in je organisatie te gaan versterken. Voeg daar nog een pak ervaring en steun van andere ondernemers uit diverse sectoren aan toe en dan heb je de juiste ingrediënten samen voor The Fast Growth Club.” 

Meer weten

Fast Growth Club

Een nieuwe lichting snelle groeiers gaat van start op 19 maart.

Aarzel niet en sluit je aan bij de Fast Growth Club. 

Bel me op

Ben je niet zeker of de Fast Growth Club iets voor jou is, maar wil je dit graag even aftoetsen met iemand van UNIZO? Vul hier het contactformulier in en wij bellen je op.