Liesje Janssen steekt als derde generatie de handen uit de mouwen op de biologische boerderij Tievishoeve in Oudsbergen. Daar waar landbouw nog veel aan eigen tradities vasthoudt, zorgt Liesje ook voor een ambitieuze wind tussen het vlees- en melkvee, de hoevewinkel en de bistro. Samen met haar (groot)ouders, tante, nonkel en enkele vaste medewerkers, houdt ze de boerderij volop in beweging. Voor de nodige ondersteuning klopte ze aan bij UNIZO. 

Bij Tievishoeve maken ze de cirkel rond. Kalfjes groeien er in alle rust op tot volwassen runderen die de melk- én ijsproductie aanvoeren en later verkopen ze het biologisch vlees in de hoevewinkel, naast groenten, fruit en streekproducten. Voldoende werk, zo blijkt. Liesje, kleindochter van de oprichters, stapte vorig jaar na een zijstapje als criminologe in de familiezaak. “Ik voel dat het nu tijd is om aan later te denken. Mijn ouders en familie zijn geen veertigers meer. Ooit zal het stokje mijn kant uitkomen. En die overgang is vandaag al begonnen. Ik vond de expertise waar ik nood aan had rond online communicatie via het UNIZO-traject met adviseur Dorien.”

ANTWOORDEN OP DIGITALE VRAGEN

Liesje voelde, nog voor het traject begon, waar de pijnpunten lagen. “In oktober 2021 ging ik fulltime in dienst bij ons familiebedrijf. En natuurlijk kwam het online deel al snel mijn kant op. Ik weet ongeveer hoe sociale media werken, maar ik miste een structureel kader. Het traject ‘Online Verkopen’ van UNIZO is heel laagdrempelig: geen onbegrijpelijke technische uitleg, maar concrete tips en antwoorden op vragen. Dorien leerde me meer over Google Analytics en de achterliggende digitale processen van onze website en sociale media. Na twee sessie verwees ze me door naar Brain Rangers, een Tongers bedrijf dat me verder hielp met de online communicatie via de website en de webshop. Heel veel bestellingen van onze ijstaarten, vleespakketten en ontbijtmanden liepen mis in de huidige webshop. Via het UNIZO-traject vond ik het juiste bedrijf met de expertise die ik nodig had.” 

TACTISCHE TIPS EN TRICKS 

Door de individuele begeleiding kreeg Liesje inzicht in de valkuilen van haar huidige online aanpak en een handvol oplossingen. “Dorien hamerde vooral op zicht- en herkenbaarheid. Klanten houden van mensen op foto’s. Dat wekt nieuwsgierigheid, waardoor ze sneller langskomen. Maar dat is een beetje uit mijn comfortzone. Zelf sta ik niet graag op foto’s en filmpjes, maar ik probeer onze werknemers en jobstudenten in de zomer regelmatig in de kijker te zetten op onze socials. Zo deelde ik onlangs een beeld van onze studente met een verwenkoffie, het weekend erop hadden we borden te weinig om ze te serveren (lacht). Ik wist ergens al dat de kracht van sociale media ons verder kon helpen, maar had iemand nodig die me uit mijn schulp trok.” 

TOEKOMSTMUZIEK

Het traject bij UNIZO vormt voor de Tievishoeve een opstapje naar de toekomst. “Een externe blik op de zaak zorgt voor een frisse wind, dat kan ik andere ondernemers alleen maar aanraden. Anders sta je eigenlijk alleen maar in je eigen pot te roeren. Ik overweeg dus zeker nog extra trajecten en opleidingen. Later zou ik graag nog meer vaste werknemers op ons erf willen. Of misschien iemand die de sociale media volledig overneemt. Maar daarin sluipt ook het gevaar van je eigenheid te verliezen. Je ziet toch wanneer een foto in scène is gezet of wanneer die uit het echte boerenleven gegrepen is? Voorlopig wil ik dus nog alles zelf doen en heel veel bijleren.”

TERUG NAAR ONLINE VERKOPEN