"Als het brandt, springen we."




Mathias Levrie van E-Demonstrations en Vincent Locquet van Locquet Power & Light zijn elk op hun manier kampioenen in tijdelijke oplossingen. De ene bouwt nooddorpen, filmsets en luxe glampings, de andere voorziet stroom op plekken waar geen stopcontact te bespeuren valt. Allebei wonnen ze vorig jaar de titel ‘KMO van het Jaar’ in hun provincie. En daar sloeg de vonk over. Niet alleen professioneel, maar ook inhoudelijk: “Wij delen hetzelfde DNA.”
Mathias, Vincent, stel jullie even kort voor.
Vincent: “Ik ben zaakvoerder van Locquet Power & Light. Wij zorgen voor tijdelijke energie en verlichting op werven, festivals en evenementen. Met duurzaamheid in het achterhoofd, schakelden we over op batterijsystemen, waterstof, zonnepanelen,… We willen niet langer de dieselverbrander zijn, maar de energieleverancier van de toekomst.”
Mathias: “Ik ben dagelijks bestuurder bij E-Demonstrations. Oorspronkelijk zaten wij vooral in de eventsector: beurzen, standenbouw, roadshows. Tijdens corona zijn we echter meer richting crisisoplossingen geëvolueerd: van covid-infrastructuur tot een nooddorp voor Oekraïense vluchtelingen. Alles draait bij ons rond flexibiliteit en snel schakelen.”
Ben jij de volgende (beloftevolle) KMO van het Jaar? Stap in de voetsporen van Vansichen, 3Motion en Deprez en stel je nu kandidaat!

Jullie leerden elkaar kennen via het traject van KMO van het Jaar. Hoe is dat verlopen?
Vincent: “We hadden elkaar al eens vluchtig ontmoet maar na de uitreiking van KMO van het Jaar zei Yo, de zaakvoerder van E-Demonstrations: “We hebben heel binnenkort een grote filmset, kunnen jullie snel schakelen?” Een week later waren we aan het opbouwen.”
Mathias: “Het ging over de filmset van The Fixer, een Hollywoodproductie met Tom Hardy die in België opgenomen werd. Plots stond daar 250 man in de modder aan de Antwerpse haven. Alles moest voorzien worden van stroom, in geen tijd. En dat deed Vincent ook.”
Wat maakt dat jullie zo goed samenwerken?
Vincent: “We hebben dezelfde mindset. We zijn springers. Als het brandt, dan springen we. Letterlijk. Wij krijgen nu telefoon en binnen het uur is er iemand op de baan.”
Mathias: We hebben allebei dat “brandweer-DNA”: flexibel, oplossingsgericht, snel. Dat trekt ook een bepaald soort medewerkers aan. We zeggen bij sollicitaties vaak: “Ben je gehecht aan je planning? Dan zit je hier niet goed.” (lacht)

KMO van het Jaar was voor ons een spiegelmoment. Je wordt verplicht om stil te staan bij wie je bent, wat je doet en waarom.
Hoe houden jullie je team gemotiveerd in zo’n onvoorspelbare sector?
Vincent: “Door verbondenheid. Mensen springen voor elkaar in. We werken heel vlak: een projectmanager die mee naar het buitenland trekt, een magazijnier die mee de baan op gaat. Die flexibiliteit werkt in twee richtingen.”
Mathias: “En door mensen kansen te geven. Wij rekruteren via de lokale KSA of via het vluchtelingendorp dat we bouwden. Die Oekraïense jongeren zijn vandaag een vaste waarde in onze zomerploegen. De taal? Die uitdaging lossen we creatief op.”
Jullie zijn duidelijk maatschappelijk, maar ook ecologisch geëngageerd. Waarom is dat voor jullie zo belangrijk?
Vincent: “Omdat het simpelweg niet anders meer kan. Vroeger werd er te vaak met overcapaciteit gewerkt: grote dieselgeneratoren die draaien op halve kracht. Vandaag moeten we slim omgaan met de energie die er is. En dat werkt! Dankzij onze batterijen-oplossing verbruikte de filmset veel minder diesel.”
Mathias: “Bij ons draait duurzaamheid niet alleen om milieu, maar ook om menselijkheid. We proberen sociale problemen mee aan te pakken: werk zoeken voor mensen die moeilijk werk vinden. En tegelijk zoeken we naar oplossingen die niet na één gebruik in de vuilbak belanden. Herbruikbaar, flexibel, en slim.”
Duurzaamheid draait niet alleen om milieu, maar ook om menselijkheid.
Wat bracht de titel ‘KMO van het Jaar’ jullie concreet op?
Mathias: “Zichtbaarheid. En een podium om onze boodschap te brengen. Niet evident, want wij staan meestal achter de schermen. Maar dankzij dat traject zijn er deuren opengegaan.”
Vincent: “Het was voor ons ook een spiegelmoment. Dat dossier invullen verplicht je om stil te staan bij wie je bent, wat je doet en waarom. En om dat in 20 minuten voor een jury te pitchen: het scherpt je verhaal. Maar het gaf ons ook de kans om te tonen dat de duurzame toekomst er al is. Vandaag kunnen we al tot 75% minder CO₂ uitstoten op werven en events. Zoals we op de filmset hebben aangetoond, is dat niet alleen ecologisch, maar vaak ook economisch voordeliger. Alleen jammer dat de huidige wetgeving rond uitstoot amper wordt gehandhaafd. Dat maakt de transitie er niet makkelijker op.”
Waarom zouden andere ondernemers zich volgens jullie moeten inschrijven voor KMO van het Jaar?
Vincent: “Omdat het je dwingt om je sterktes scherp te stellen. En omdat je die ook mag tonen. Niet iedereen weet wat er achter de schermen gebeurt. Zo krijg je de kans om dat wél te laten zien.”
Mathias: “Plus, het netwerk dat je opbouwt is enorm waardevol. Je komt in contact met andere ondernemers die, net als jij, bezig zijn met diezelfde toekomstgerichte mindset. En kijk: het leidt tot samenwerkingen zoals de onze.”