Dienstenchequebedrijf met een menselijk gezicht

Magabel is een erkend dienstenchequebedrijf dat sinds 2007 actief is op de Belgische markt. De onderneming telt 4 kantoren in Brussel, waaronder een professionele strijkcentrale. Meer dan 1.000 medewerkers - waarvan 99% vrouwelijk is -zetten zich dagelijks in voor schoonmaak, strijk, kleine herstellingen aan kledij en boodschappen. De meeste medewerkers hebben een migratieachtergrond in Oost-Europa, net als CEO Agnieszka Czeczko die van Poolse afkomst is. De onderneemster staat erop dat Magabel een dienstenchequebedrijf met een menselijk gezicht is en blijft.

80% heeft een migratieachtergrond in Oost-Europa

Naast enkele werknemers van Marokkaanse afkomst, trekt Magabel vooral medewerkers met Oost-Europese roots aan. Maar liefst 80% heeft een migratieachtergrond in Polen, Roemenië, Oekranië en Rusland. Agnieszka Czeczko licht toe: “Bij ons zijn er geen taalbarrières aangezien ik en een grote meerderheid van mijn collega’s van Oost-Europese origine zijn. Dat is de voornaamste reden waarom Oost-Europese nieuwkomers bij ons komen solliciteren en zich sneller thuis voelen.”

"Bij ons zijn er geen taalbarrières voor Oost-Europese medewerkers"

Integratie stimuleren met eigen cultureel centrum

Centre Culturel Plus, zo heet het cultureel centrum dat Magabel heeft opgericht. Het doel is tweeërlei: de integratie van werknemers in de Belgische samenleving stimuleren en de banden tussen collega’s versterken. Concreet kan je als medewerker taallessen volgen, meedoen aan yoga-oefeningen en worden er openluchtfeestjes en stages georganiseerd voor de kinderen van de werknemers.

“Met Magabel helpen wij veel vrouwen aan hun eerste job in een nieuwe omgeving. Ik zat ook in die moeilijke situatie 27 jaar geleden toen ik naar België kwam, daarom ligt hun situatie mij na aan het hart. Het blijft wel een uitdaging, die met de oorlog in Oekraïne alleen maar groter is geworden”, vertelt Agnieszka.

Milieubewust ondernemen én werken

Duurzaam ondernemen gaat bij Magabel verder dan inclusie en integratie. Als dienstenchequebedrijf valt er ook vanuit ecologisch perspectief heel wat te realiseren. Agnieszka Czeczko zegt het als volgt: “Het is onze verantwoordelijkheid om onze medewerkers en klanten te sensibiliseren over de impact van onze handelingen op het milieu. Daarom organiseren we workshops met ecologisch verantwoorde schoonmaakmiddelen over milieubewust schoonmaken. Want milieubehoud begint bij je thuis.”