Freelancers gaan met je bedrijfsgeheimen lopen, zijn te duur en niet loyaal. Dat zijn de vooroordelen van veel kmo’s tegenover freelancers. Maar kloppen die? Daan De Block en Melanie Deblanc van GIGHOUSE weerleggen ze stuk voor stuk.

In 2019 voerde het matchingplatform GIGHOUSE een marktonderzoek over de vooroordelen van kleine en middelgrote bedrijven tegenover freelancers. Vijf jaar later merkt het platform op dat veel van deze vooroordelen verdwenen zijn, maar een paar blijven helaas nog steeds hardnekkig bestaan.

Hardnekkige vooroordelen

“Wanneer we bij kmo’s onze diensten voorstellen, merken we dat er nog steeds enkele vooroordelen tegenover freelancers blijven bestaan”, steekt Daan De Bock, Senior Marketeer bij GIGHOUSE, van wal. “Zo zijn nog veel zaakvoerders en leidinggevenden ervan overtuigd dat freelancers gaan lopen met hun bedrijfsgeheimen, te duur en niet loyaal zijn. Wij maken er onze missie van om die vooroordelen te ontkrachten.”

Het grote struikelblok waardoor die clichés blijven bestaan, is omdat kmo’s anno 2024 nog steeds op een zeer conservatieve manier kijken naar de arbeidsmarkt. Werkgevers blijven nog te vaak hopen dat werknemers van prille opstart tot hun pensioen bij hen zullen blijven werken. Intussen zien we dat de realiteit vaak een ander beeld geeft. Ook vaste werknemers wisselen regelmatig van job en maken vaker de beslissing maken om voor de concurrent te gaan werken. “Anderzijds zijn er veel freelancers die kiezen voor een lange termijn samenwerking”, duidt Daan.

Dat freelancers te duur zijn, klopt niet. Dat verhaal is veel genuanceerder.

Melanie, co-founder van GIGHOUSE.

“Dat freelancers te duur zijn, klopt niet”, vult Melanie co-founder van GIGHOUSE aan. “Dat verhaal is veel genuanceerder.” In haar blogpost ‘Freelancers? Nee dank u! Die zijn te duur voor ons bedrijf!’ maakt ze voorgoed komaf met dat stigma. In de blog maakt Melanie een grondige vergelijking van de totale kosten per uur tussen vaste medewerkers, uitzendkrachten en freelancers. Uit deze analyse blijkt dat de totale kost van deze drie contractvormen vooral dicht bij elkaar komt te liggen, zolang je maar appelen met appelen vergelijkt. Hoewel flexibiliteit misschien iets duurder is, betoogt Melanie dat het cruciaal is om te investeren in de juiste expertise, ongeacht de contractvorm. Het inhuren van een freelancer hoeft dus niet per se duurder te zijn dan het aanwerven van een vaste medewerker.

HR aan de kant

De vooroordelen tegenover freelancers blijven bestaan door de klassieke scholing van HR-medewerkers, bevestigen Daan en Melanie. “Zij komen tijdens hun HR-opleiding niet of nauwelijks in aanraking met de freelancewereld. Het is dan ook onze missie om HR- en leiderschapsteams te informeren over het succesvol samenwerken met freelance-experts.

Steeds meer bedrijven gaan voor de Freelance Friendly-certificering en daar zijn we heel blij om

Daan, senior marketeer van GIGHOUSE.

“We merken dat we de andere stakeholders zoals de zaakvoerder of inkoop vaker kunnen overtuigen van de meerwaarde van externe talenten”, duidt Daan. “Elke freelancer doorloopt bij GIGHOUSE een diepgaand screeningproces met daarbij horende referentiecheck. Deze kwaliteitscontrole moet het nodige vertrouwen geven aan onze (potentiële) klanten om aan de slag te gaan met onze freelance-experts. We tonen op deze manier ook aan dat onze externen loyaal en discreet zijn én eerlijke tarieven hanteren.”

CEO’s overtuigen

Elke kmo blijft anno 2024 nog steeds worstelen met de war for talent. “Wij brengen overal het Total Talent Management-verhaal”, vertelt Melanie. “Onze boodschap aan elke kmo is om het vizier te openen en niet te blijven vissen in diezelfde vijver. Die vijver wordt schaarser en er moet dus noodgedwongen naar andere oplossingen worden gekeken. We tonen hen een volledig nieuwe talentpool waar zij snel toegang toe hebben. We zien het als onze persoonlijke doelstelling om elke kmo te overtuigen van de meerwaarde van freelance-talent.

Freelance Friendly-label

“Het Freelance Friendly-label dat we samen met UNIZO hebben uitgerold, ondersteunt onze boodschap”, zegt Daan. “Met het kwaliteitslabel vertellen we aan de zaakvoerders dat externe talenten deel van hun team uitmaken. Steeds meer bedrijven gaan voor die certificering en daar zijn we heel blij om.”

Nuttig voor jou