1. Zet actief in op de aantrekkingskracht van onze winkelbuurten
Bekijk de stad als shoppingcentrum of beurs: de ondernemer betaalt de beursstand maar de organisatie zorgt voor de bezoekers. Onderzoek het draagvlak voor promotaks om kosten zoals bvb. kerstverlichting te financieren zodat dit niet enkel op de schouders van de kleintjes terechtkomt.
Organiseer events die shoppers aantrekken in de hele binnenstad en niet geïsoleerd in 1 deel. Investeer terug in cultuur als aantrekkingskracht en zet lokaal talent meer in de kijker. Zet binnen een klimaat van online shoppen in op acties die het lokaal shoppen of ‘winkelhieren’ in de verf zet.
Blijf investeren in de netheid en bereikbaarheid van de winkelgebieden. Ook tijdens werken in de straat.

2. Een bereikbaar Antwerpen is een gastvrij Antwerpen
Communiceer proactief over werken, voorzie altijd een aparte participatie met ondernemers, heb aandacht voor de ongewenste effecten bij ondernemers, zie het grotere plaatje (ga enkel voor mobiliteitsplan in combinatie met een investeringsplan voor de wijken/deelgemeenten), trek investeringen in infrastructuur aan vanuit de hogere overheden.
Voorzie bij een integrale heraanleg van het openbaar domein daarom altijd laad- en loszones, hou rekening met de
parkeernoden van ondernemers en werknemers, zorg voor een betere aansluiting met andere vervoersmodi, voorzie
terrasmogelijkheden, voorzie ondersteuning voor en overleg met ondernemers tijdens de werken,…

3. Toon meer waardering voor ondernemers door authentiek overleg en meer performante dienstverlening
Denk steeds mee met de ondernemer in beslissingen die hem impacteren. Heb daarbij ook oog voor de kleintjes. De perceptie
heerst dat zelfstandigen, detailhandelaars of horeaca als minderwaardig worden beschouwd.
Zet in op meer performante dienstverlening versterkt door een goede communicatie. Stel accountmanagers aan voor ondernemers die de vragen capteert en zelf escaleert zodat ondernemrs niet zelf hun weg moeten zoeken tussen de verschillende diensten. Een ‘Ondernemerslijn Antwerpen’ of ‘Huis van de Ondernemer’ (cfr Oostende of OOG Gent) kunnen hierbij een laagdrempelig platform bieden. Voorzie ook een overzichtelijke app of website exclusief voor ondernemers. Zet het belang van de nieuwsbrief in de kijker want deze is nog onvoldoende gekend bij ondernemers.
Zorg ervoor dat overheidsopdrachten op maat van kmo’s zijn. Overweeg een starterssubsidie waarin begeleiding een van de voorwaarden vormt zodat de kans op slagen verhoogt.

4. Neem drempels voor duurzaam ondernemen weg.
Vertaal de duurzaamheidsdoelstellingen ook op stadsmaat (hou rekening met gesloten bebouwing) en hou rekening met kleine en middelgrote ondernemingen. Want duurzaam ondernemen is maatwerk.
Practice what you preach: Geen enkele regel vanuit de stad kan van kracht worden, als de stad zelf niet volledig reeds voldoet aan deze regels. Denk hierbij aan LEZ-uitzonderingen, circulatiemaatregelen, aanpassingen aan gebouwen, parkeernormen, inname openbaar domein, efficiënt afvalbeheer…
Creëer regelluwe zones waar volop geëxperimenteerd en samengewerkt kan worden.

5. Ondersteun ondernemers in hun zoektocht naar de geschikte werknemers.
Met 13,6% werkzoekenden is de werkloosheidsgraad in Antwerpen hoger dan in vergelijking met de rest van Vlaanderen.
Leid vanuit buurtwerk actiever toe naar werk, ondernemen of opleiding.
Communiceer steeds positief over werken en zet de voordelen prominent in beeld. Communiceer een overlegplatform met sociale partners en zelforganisaties. Ondersteun of implementeer initiatieven zoals City Pirates in andere sporttakken om jongeren een werkhouding aan te leren en zo de kloof naar de werkvloer te verkleinen.
Zet actiever in op taalverwerving.
Werkgevers ontvangen gemotiveerde werknemers met open armen en velen voorzien daarbij ook in de nodige opleidingen.

6. Stap af van bestaande beperkingen op vlak van stedenbouw.
Denk mee met de ondernemer, zorg voor doordachte hoogbouw, verhoog het ruimtelijk rendement en zorg voor een korter vergunningsproces. Schaf retributies voor het niet voorzien van parkeerplek op het eigen terrein af. Dit is niet haalbaar in de stadskern en wordt gezien als pestbelasting.
Een actief acquisitiebeleid van de stad om specifieke zaken aan te trekken en zo een interessante en onderscheidende variatie van handelszaken, horeca, dienstverleners, maakbedrijven en ambachten, loodsen… te bekomen.
Zet in op het gedeeld en meervoudig gebruik van publieke gebouwen en terreinen.