BLANKENBERGE - De allereerste ondernemersmeeting, op 5 maart in de Belgium Pier, is volgens het stadsbestuur een ‘schot in de roos’ geworden. “Meer dan 180 lokale ondernemers zakten af naar het event”, zegt burgemeester Björn Prasse (Open VLD).

Het initiatief, in samenwerking met UNIZO, Horeca Vlaanderen en de lokale middenstandsraad, wilde het netwerken onder Blankenbergse ondernemers stimuleren. “In een concurrentiële en commerciële omgeving zijn er altijd veranderingen, risico’s en uitdagingen op til. Onze Blankenbergse ondernemers weten beter dan wie ook welke hun uitdagingen op vandaag zijn en gaan als eersten aan de slag met nieuwe ideeën, inzichten en ervaringen. Zulke ontmoetingsmomenten zorgen ervoor dat we die met elkaar kunnen delen”, klinkt het.

Op het event werd ook het Strategisch Commercieel Plan toegelicht dat samen met de handelaars en met ondersteuning van KERNpunt en POM West-Vlaanderen werd vormgegeven. Dat plan schuift enkele kernpunten naar voren rond beeldkwaliteit in de stad, merk- en media-aandacht, het aanbod van detailhandel en horeca, toerisme en beleving in de stad, en samenwerking of cocreatie.

“Het is een basis voor een duurzame toekomst voor onze detailhandel en horeca, met concrete acties om de lokale economie te ondersteunen. Ons doel is Blankenberge verder te ontwikkelen als een bloeiende, aantrekkelijke stad voor zowel ondernemers, inwoners, tweedeverblijvers en uiteraard ook bezoekers”, besluit Prasse.

Sterker merk

Het lokaal bestuur werkt ook aan een communicatietraject dat moet leiden tot een versterkt merk ‘Blankenberge’, met een duidelijke, herkenbare identiteit. “Het afgelopen jaar hebben we daar intensief rond gewerkt”, zegt schepen voor Communicatie Mitch De Geest (Open VLD). “Meer dan duizend mensen vulden een enquête in en daarop volgden ook diepte-interviews. Met de resultaten gaan we nu verder aan de slag: we bouwen samen aan een vernieuwend en sterk Blankenbergs imago waar we allemaal trots op zijn.” (WK)

Bron: Krant van West-Vlaanderen

Nuttig voor jou