Brusselse overheden kunnen betaalhygiëne nog sterk verbeteren

De betaalhygiëne tussen ondernemingen onderling (B2B) en tussen overheid en ondernemingen G2B gaat er algemeen op vooruit. Dat blijkt uit het betaalrapport dat Graydon opmaakte in samenwerking met UNIZO en UCM. Voor de kmo-bedrijven is dit goed nieuws, want in crisistijden is het cruciaal dat de overheden de ondernemingen zoveel mogelijk zuurstof geven.

De bedrijven en overheden met vestiging binnen het Brusselse gewest slaan einde 2021 alle records. Maar liefst 75,92 van alle facturen die aan die entiteiten worden overgemaakt zijn voor vervaldag betaald. In Vlaanderen is dat 70,43% en in Wallonië 72,92% In Brussel zien we die duidelijk opwaartse beweging sinds het tweede kwartaal 2021. 

Omgekeerd bleven nooit eerder zo weinig facturen openstaand 90 dagen na vervaldag: einde 2021 noteren we slechts 7,51% ‘wanbetaalde’ facturen. In Vlaanderen en Wallonië is dit meer dan 10%. We kunnen ons verheugen om dit laagterecord, maar de vaststelling blijft dat ongeveer één factuur op 12 een wanbetaling kent.

Wat het betaalgedrag van de Brusselse overheden betreft, is het beeld helaas minder rooskleuring.

De federale overheid zit na een aantal zwakke jaren met veel schommelingen terug op een hoger, gelijkmatig niveau. Eind 2021 wordt 74% van de toegestuurde facturen binnen de afgesproken termijn betaald. Op vlak van de Gewesten betalen de Duitstalige Gemeenschap en het Waals Gewest nagenoeg perfect. De Brusselse ministeries (6.31 op 10) en de Vlaamse Gemeenschap (5,28 op 10), kunnen we echter kwalificeren als slechte betalers.


Overheid moet nu volhouden

Tijdens de coronacrisis hebben de overheden extra inspanningen gedaan om hun facturen tijdig te betalen en hebben ze bewezen dat het kan. Onder de huidige omstandigheden vraagt UNIZO om hier aandacht aan te blijven schenken. De kmo’s hebben meer dan ooit nood aan een vlotte betalingen.

Klik hier voor het volledige rapport

Klik hier voor het nationaal persbericht