Twee jaar geleden nam Tineke Van Paemel Het Wilgenbroek over van haar ouders. Samen met haar man Simon D’Hoore runt ze sindsdien het prachtig gelegen plantencentrum. De zaak draait goed, maar er is ruimte voor groei. Het koppel barst van de ideeën maar weet niet goed waar te beginnen. Als UNIZO-leden komen ze terecht bij Strategie & Groei.

“Sowieso vind ik het belangrijk om je te laten omringen door specialisten”, vertelt Simon. “Om je te helpen met bijscholen en om te dienen als klankbord. Tineke en ik beseften dat we zo iemand nodig hadden. Want de zin om te groeien was er, maar we vonden het startpunt niet.”

Ze komen terecht bij coach Fons die hen omschrijft als dynamisch, gedreven, creatief, open en nieuwsgierig. “Ik kom niet vaak ondernemers tegen die me overdonderen met al hun ideeën. Tineke en Simon laten zich inspireren door anderen. Het was nu onze taak om te zien welke ideeën ze eerst konden toepassen op Het Wilgenbroek.”

“Ons eerste gesprek met Fons verliep vooral eenzijdig”, lacht Simon. “We waren een vat vol toekomstplannen. Wij vertelden, hij luisterde. Maar zo leerde hij ons en onze verwachtingen wel goed kennen.”

Kwaliteiten en scherpe kantjes in balans

“Het unieke aan de begeleiding Strategie & Groei? Dat we onderneming én ondernemer onder de loep leggen”, vertelt Fons. “Want als ondernemers hang je vast aan je bedrijf. Het een kan niet zonder het ander. En je kunt als ondernemers dan wel klinkende verhalen vertellen, maar passen die ook echt bij jouw DNA en dat van jouw bedrijf? De ondernemers vullen allerlei vragenlijsten in over hun bedrijf maar ook over zichzelf. Daaruit filteren we hun kernkwaliteiten, persoonlijke uitdagingen én scherpe kantjes. Die heeft tenslotte iedereen. Het belangrijkste is dat onderneming en ondernemer in balans zijn. Bij Tineke en Simon zat het wel goed.”

“Ook al blijft het traject een spiegel die je confronteert met wie je bent, er kwamen geen verrassingen uit de bus”, bevestigt Simon. “Gelukkig strookten onze ideeën ook met het soort bedrijf dat we willen leiden. We konden dus meteen inzetten op de groei van Het Wilgenbroek.”

“De uitdaging was om het Wilgenbroek een sterkere smoel te geven om zo een breder publiek aan te spreken”

Stap voor stap een smoel geven

Tineke en Simon brengen alles in kaart met een masterplan rond communicatie. “We brachten structuur in onze plannen: wat en wie willen we bereiken? Hoe gaan we dat aanpakken? Welke middelen hebben we daarvoor nodig? We legden alle acties vast en bepaalden wat we wanneer willen uitvoeren. Dit biedt een houvast, zo behouden we het overzicht.”

“De uitdaging was om het Wilgenbroek een sterkere smoel te geven om zo een breder publiek aan te spreken”, vult Fons aan. “Zo ligt Het Wilgenbroek in een fantastisch mooie omgeving, verscholen in het groen. Vanaf de straat zag je eerst niet eens dat het er was. De site opentrekken maakte dus deel uit van het communicatieplan. En daarmee zijn Tineke en Simon meteen aan de slag gegaan. Nu is het bedrijf zichtbaar én is er ruimte om te parkeren. Ik ben er al eens met wat vrienden langsgereden die het Wilgenbroek niet kennen. Als test. En allemaal waren ze onder de indruk. Dat deel van het plan is dus al geslaagd.”

“Een goede parkeergelegenheid maakt inderdaad deel uit van de klantenbeleving”, vertelt Simon. “En dat trekken we helemaal door in de winkel, met looplijnen. Zodat de klant op een eenvoudige manier onze winkel volledig kan verkennen. We willen ook inzetten op ecologie, zoals groene energie en waterrecuperatie. Dat staat nog op de planning. Want in dit traject hebben we geleerd om stap voor stap te gaan. Fons hielp ons om bepaalde knopen door te hakken.”

Gluren bij de buren

Tineke en Simon halen hun inspiratie ook bij hun concurrenten. En niet alleen die om de hoek. Fons wil wel eens weten wat die concurrenten te bieden hebben en of ze ook uitstralen wat ze beloven. “Het warm water is al eens uitgevonden, het is dus oké om eens rond te kijken hoe anderen het doen. Omdat Tineke en Simon zo geëngageerd zijn, heb ik de moeite genomen om hun voorbeelden eens te gaan bezoeken. Dat waren planten- een tuincentra aan wie ze zich toetsten. Ja, dat viel soms tegen. Want sommige voorbeelden strookten niet helemaal met wat Tineke en Simon voor ogen hebben met Het Wilgenbroek. Zo konden we meteen enkele ideeën schrappen. Of andersom: andere net meer uitwerken. Heel leerrijk.”

Keuzes in functie van groei

Het koppel is enthousiast over de begeleiding en laat dat duidelijk merken. “Wij gaan zeker nog trajecten volgen. Want het is belangrijk dat je jezelf in vraag blijft stellen. Bovendien neem je van elke opleiding of begeleiding wel iets mee. Het mooie aan de trajecten van UNIZO? Dat ze persoonlijk zijn. Je kijkt naar jouw problemen, jouw werking, jouw onderneming. En dit samen met iemand waaraan je alles kwijt kunt. Een goed klankbord.”

Voor Fons is het geen kwestie van ‘waarom’ iemand Strategie & Groei zou moeten volgen, wel ‘wanneer’. “Je start een kmo vanuit een expertise, droom, overname, opvolging … Wanneer je dan begint te groeien, merk je dat je voor onverwachte uitdagingen komt te staat die vaak niet in jouw ondernemersbagage zitten. Als coach Strategie & Groei help ik je om een visie scherp te stellen waarnaar je kunt teruggrijpen. En zo zet je die uitdagingen gemakkelijker om in een toekomstgerichte acties. Dat is ondernemen.” 

Voel je dat jij en je onderneming klaar zijn voor de volgende stap? Maar ben je niet zeker welke je eerst moet nemen? In de begeleiding Strategie & Groei zoek je samen met een coach naar het juiste pad.

Partnership met VLAIO: Samen voor sterk, ambitieus ondernemen 

Vlaanderen mag best wat ambitieuzer zijn als het aankomt op ondernemerschap. We hebben nood aan meer starters, meer blijvers en meer groeiers.  Daarom wil Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) projecten op stapel zetten die ondernemers aanzetten tot, ondersteunen of begeleiden bij het ondernemen. Met de VLAIO partners bundelen we onze krachten en middelen. UNIZO maakt deel uit van een netwerk van initiatieven waar ondernemers gebruik van kunnen maken. Samen gaan we voor #sterkondernemen!

De begeleiding Strategie & Groei is een samenwerking tussen UNIZO, Antwerp Management School en GraydonCreditsafe. AMS ontwikkelde de tools en methodiek die de Strategie & Groei-coaches bij bedrijven toepassen en zal in een later stadium verder onderzoek doen op basis van de resultaten uit deze trajecten. Strategie & Groei krijgt de steun van het Agentschap Ondernemen.