Arcas Law begon in 2016 met een team van 12 mensen, maar de teller staat nu intussen al op 32 medewerkers. Het advocatenkantoor is dus niet alleen een trouwe partner van UNIZO provincie Antwerpen, ze groeien ook nog eens snel. Dringend tijd dus om eens even bij te praten met Eveline Van Laere, advocaat ondernemingsrecht bij Arcas Law. 

Hey Eveline. Begin dit jaar hadden we ook al een gesprek, maar toen hadden we het nog niet over welke ondernemers er vooral bij jullie komen aankloppen. Welke bedrijven zijn dit?  

“Dit gaat eigenlijk van multinationals tot KMO’s, iets waar we ook bewust op hebben ingezet. We vinden het even fijn en sympathiek om ook de kleinere ondernemers te helpen, want zo kom je ook weer andere ondernemers in andere sectoren tegen. Elke onderneming, klein of groot, kent zijn juridische uitdagingen. Die zijn voor kleinere ondernemers zeker niet minder interessant dan voor grotere ondernemers.  

Als jullie blijven groeien, ga je met Arcas Law natuurlijk zelf ook groter worden. 

“Ja, dit is een uitdaging maar ook een opportuniteit. Wij scouten op wat de cliënten nodig hebben. Voor ons is het belangrijk dat wij op die manier groeien, dat wij zo kunnen inspelen op de nood van onze cliënten, en daar de juiste mensen voor aanwerven. Elke medewerker heeft ook een bepaalde interesse binnen de advocatuur, en zo geef je hen ook de kans om zich hierin te ontplooien. Zeker in tijden van ‘war on talent’ is het belangrijk dat je mensen laat doen wat ze graag willen doen.” Op die manier excelleren mensen en daar zijn onze cliënten dan weer bij gebaat. 

“In de huidige ‘war on talent’ is het belangrijk dat je potentiële medewerkers perspectief kan bieden.” 

Zijn er verder nog gevolgen voor Arcas Law wat betreft de ‘war on talent’? 

“Goh, je merkt dat jonge mensen veel selectiever zijn in wat ze willen. Persoonlijk vind ik dat goed, maar er schuilt een risico in: je moet om de hoek van je eigen specialisatie blijven kijken om ‘the bigger picture’ niet te missen. Stagiaires weten voor hun stage al heel gericht welke dossiers ze willen behandelen. In de huidige ‘war on talent’ is het dus belangrijk dat je potentiële medewerkers perspectief kan bieden. Ze moeten ergens beginnen waarvan ze zeker zijn dat ze een goede opleiding gaan krijgen. We leren onze stagiaires heel veel en geven hen veel zelfstandigheid. Na die drie jaar voorzien we vervolgens ook echt perspectief. We zorgen ervoor dat ze kunnen blijven. Er is ook niks wat wij op voorhand afkeuren, als je met een goed idee komt, willen wij allemaal nadenken over hoe we dat op poten kunnen zetten.”

Op de KMO-talks in april gingen jullie al eens met ondernemers in gesprek over conflictmanagement. Hoe was dat voor jou?  

“Dat was echt heel plezant om te doen. Ik vind het steeds inspirerend om met ondernemers samen te werken. Ik hoop natuurlijk ook dat ze de tips meenemen en hier echt iets mee gaan doen. Dergelijke sessies zorgen er ook voor dat de ondernemers al eens in contact zijn gekomen met een advocaat, en dat maakt de afstand kleiner. De drempel voor een ondernemer om een advocaat op te bellen, daar moeten we echt vanaf. Het is logisch dat ze zo weinig mogelijk met advocaten in contact willen komen, want dit is natuurlijk nooit goed nieuws. Maar wij hebben echt de kennis in huis die zij nodig hebben, want je kan als ondernemer niet alles weten natuurlijk. Als procedureadvocaten,  weten wij als geen ander wat rechters denken en welke risico’s je ten allen tijde moet vermijden. Wij brengen andere risico’s in kaart dan de ondernemers. Als je die twee samen legt, kom je tot een oplossing. Wij kunnen de ondernemers echt helpen, niet alleen in geval van conflict, maar ook pro-actief net om dat conflict te vermijden. Om dat te doen moet je de ondernemer wel zo ver krijgen om hun telefoon te nemen en een advocaat te bellen op het moment dat ze een belangrijke stap nemen (bv. een contract afsluiten). Zo wordt het laagdrempeliger voor de ondernemer om dit daarna nog eens te doen, ook al is het maar iets kleins waarover ze twijfels hebben. Het gebeurt  dat ze aan ons vragen om eens even een contract na te lezen, en zo kunnen wij hen behoeden voor bijvoorbeeld een bepaalde clausule. Door preventief te werk te gaan, kan je heel wat problemen voorkomen. Ook daarin kunnen wij de ondernemer bijstaan.” 

“Laat oude contracten eens reviseren, en zorg ervoor dat die aangepast zijn aan de nieuwe wetten.” 

Hebben jullie vanuit juridisch standpunt enkele tips voor ondernemers in verband met de energiecrisis? 

“Je moet vooral letten op je de kleine lettertjes van de contracten. Welke termijn moet je bijvoorbeeld in acht nemen als je je contract opzegt? Let vooral ook op het nieuwe contract dat je aangaat. Kijk daar ook naar de duurtijd van je contract, want wie weet is op lange termijn je contract niet zo goedkoop als dat je eerst voor ogen had. Je kan ook weinig doen aan het feit dat de prijzen nu omhoog gaan, daar ga je als ondernemer mee moeten omgaan. Wat je wel kan doen, is kijken naar andere kosten waarop je kan besparen. De wet betalingstermijnen is van 90 naar 60 dagen gegaan, maar veel ondernemers weten dit niet. Op heel veel contracten staan die 90 dagen nog, hé. Je kan ook gaan kijken naar de prijsherzieningsclausules, kan je indexeren of je prijzen omhoog halen? Nieuwe wetten kunnen financieel misschien in je voordeel spelen. Laat oude contracten ook eens reviseren, en zorg ervoor dat die aangepast zijn aan de wetten van de toekomst. Anders sta je hopeloos achter, en kan je in de problemen komen.” 

Tekst: Jilke Tielemans