Je zal ongetwijfeld ooit al eens gehoord hebben van prinselijke missies op het nieuws of via mede-ondernemers. Maar wat zijn die precies? Waarom zou je als ondernemer meegaan op prinselijk missie? We leggen het even voor jou uit. 

Elk jaar vinden gemiddeld twee prinselijke missies plaats, georganiseerd door het Agentschap voor Buitenlandse Handel. In 2022 zijn dat er zelfs drie namelijk het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Japan. Telkens bestaan de deelnemers uit bedrijven die uit heel verschillende sectoren komen, maar die ook variëren in grootte. Tien jaar geleden schreef UNIZO een artikel over dit onderwerp op basis van een thesis van Valérie Desmet over de prinselijke missies en de deelname van KMO’s. In 2011 was 61 procent van de deelnemers een KMO en de jaren nadien telkens ruim de helft. Drie kwart van de ondernemers bleken ook effectief hun objectieven bereikt te hebben na hun deelname aan de missie. De cijfers mogen dan wel gedateerd zijn, het belang van de missies voor KMO’s niet.

Prinselijke missies kunnen des te meer voor KMO’s deuren openen, aangezien ze veel aandacht lokken en de mogelijkheid bieden om contacten te leggen met lokale overheden en bedrijven ter plaatse. Iets wat in sommige landen niet altijd zo makkelijk te realiseren is. Die contacten maken deel uit van het officiële programma, dat mee wordt samengesteld door Flanders Investment and Trade. De economisch vertegenwoordigers van FIT regelen namelijk de B2B-programma's voor de bedrijven die deelnemen, wat dan ook een van de belangrijkste onderdelen is van de missies naast het netwerken, de seminaries en de plaatselijke bezoeken. In 2023 vertrekt H.K.H. Prinses Astrid naar Senegal en Australië. Twee heel boeiende bestemmingen waar nog veel opportuniteiten liggen voor Vlaamse ondernemers.

Interesse? Contacteer UNIZO Internationaal en wij helpen jou graag verder. 

UNIZO op prinselijke missie naar Japan in december 2022.

Begin december 2022 was er een prinselijke missie naar Japan. Onze stafchef en directeur ondernemen Gilles Vandorpe stapte mee het vliegtuig op met een grote groep ondernemers. Gelukkig kwam het vliegtuit op tijd aan in Japan, want punctualiteit wordt daar namelijk op prijs gesteld. Om plaatselijke contacten te leggen is het belangrijk om genoeg businesskaartjes mee te hebben, want netwerken is toch een van de voornaamste doelstellingen tijdens zo'n prinselijke missie. Niet alleen op tijd komen is belangrijk in Japan, maar ook je tijd nemen om goed voorbereid te zijn, om een duurzame relatie op te bouwen en om vriendelijk & beleefd te zijn. De Japanse bevolking hebben namelijk een heel sterk oog voor details, dus perfectionisten komen er aan hun trekken.

GETUIGENIS

Lieselot Declercq, medeoprichter en bestuurder van d-teach online school, getuigt over haar ervaringen tijdens de prinselijke missies en het belang voor het bedrijf: 

"Met d-teach online learning nemen we al jaren deel aan elke prinselijke missie. De missies hebben voor ons een grote waarde voor onze organisatie. Wij nemen deel omdat we nieuwe mensen ontmoeten die internationaal en like-minded zijn, innovaties van het land ontdekken die relevant zijn voor onze edtech/learntech sector, Vlamingen/anderstaligen in het buitenland ontmoeten, warme banden kunnen aanhouden met partners, etc… De missies zijn telkens tot in de puntjes georganiseerd, op maat van onze organisatie met een eigen programma en veilig. Voor onze internationale organisatie zijn dergelijke missies cruciaal in het uitbreiden van ons internationaal netwerk en het creëren van verbondenheid. Hopelijk tot snel op een volgende missie!"