Keep it simple!

  • Leadership
  • Retentie
  • Lean Management
  • Agile werken
  • Commitment
  • Woke

Er bestaan vast en zeker nog hippe kantoortermen waarover leaders vandaag high level praten. We willen het graag zijn, maar moeten er eerst Google en Powerpoint bij halen om te begrijpen waarover het gaat. Willen we constructief samenwerken en werk opleveren waar we fier op zijn, dan spreken we best verstaanbare taal en geven we een inkijk in de ups-and-downs van onszelf, als mens.

Wat willen ze nog meer?

Ik zou een positief verhaal willen vertellen, maar de cijfers van 2020 over langdurig zieken in België vertellen ons een intriest verhaal. Nooit eerder hebben zoveel mensen nood aan tijd, ademruimte of herbronning nodig. Juist een sabat. Het zijn er 112.000, op amper 4 miljoen werkende Belgen. Da’s teveel om te wachten tot ‘het tij ooit wel eens zal keren’ (terwijl deze tendens verder zijn gangetje gaat en ongelukkige collega’s uitvallen). De bestaande aanpak moet worden herzien, te beginnen bij jezelf als team- of bedrijfsleider.

Niet alleen zieken, maar ook het aantal minder gefocuste werknemers (door een gebrek aan motivatie) kent een absoluut dieptepunt, de gevolgen ervan kosten onze staat (wij burgers dus) handenvol geld en bovendien geraken de jobs op hippe werkplekken moeilijk ingevuld gezien de huidige arbeidskrapte. Je zou, als leidinggevende of eigenaar, voor minder in je haren beginnen krabbelen en je afvragen wat er mis gaat…

Non Stop.

Binnen de kantoormuren doen we er alles aan om het de mensen naar hun zin te maken. Fancy designmeubels, dure koffiebonen, vers fruit, de jaarlijkse teambuilding vol spanning & actie, hippe wagens en zonder twijfel ook de maandelijkse omzetcijfers met wriemelende vingers en fonkelende pretoogjes. Ongetwijfeld herken je je ook in op en top je best doen om alle ballen, (zijnde targets, vrijheid, loonsopslag, …) in de lucht te houden om toch maar die medewerker niet te zien uitvallen of vertrekken.

Verwacht je niet aan dé oplossing in dit pleidooi; daarvoor is de weg naar het aantrekken, ontwikkelen en behouden van passie & talent (nl. retentie) té complex. Willen we gemotiveerde mensen aan boord halen, waarmee het aangenaam & kwalitatief samenwerken is, dan moeten we met de intrinsieke waarden aan de slag: zowel met die van het bedrijf als die van de mensen zelf. Dat heet core value based werken. Wie dat doet, is alert en scherp op de valkuilen van zichzelf en anderen binnen de organisatie en durft te zeggen waar het op staat. Een open feedbackcultuur met bottom up respons in alle lagen van de organisatie werkt écht.

Om dit te realiseren hanteer je een non-stop strategie waar men op voorhand goed over nadenkt, budget voor vrijmaakt en asap implementeert. Wie vandaag samenwerking tussen mensen future proof organiseert, heeft gegarandeerd een lengte voorsprong. Bedrijfscultuur is niet zomaar een slappe term dus!

Een retentiebeleid dan?

Als het om retentie gaat, bestaat er geen one-size-fits-all-oplossing, niet op papier, noch in de praktijk. Om mensen gemotiveerd aan het werk te houden zijn er andere middelen nodig dan hippe incentives (want wie de wortel voor de neus hangt, krijgt konijnen). Ik schud graag de moderne ondernemer wakker opdat wij het roer in handen zouden nemen! Jij, leader of the gang; jij bent óók verantwoordelijk om passionele mensen aan te trekken op aantrekkelijke jobs door talentvolle collega’s die doen wat ze graag doen. Weet je niet hoe? Roep dan een expert ter zake!

Laat ons dus werk intrinsiek boeiend maken met een duidelijk framework, georganiseerd door iemand met verstand van zaken, een positieve blik en een beetje durf en skills in het lijf om people management niet als voodoo te zien. Iemand die de verandering fundamenteel kan inzetten, met een mandaat dat ook geldig is in
de managementlaag. Want je kan niet de kering bij de medewerkers verwachten en als team- of bedrijfsleider je pollen ervan af houden.

Een suggestie.

Eerlijk? Teveel managers zijn onvoldoende capabel om sterk leadership te tonen.
Verhelder the bigger picture waarom mensen het werk doen dat ze doen (‘voor de winst’ telt niet in deze oefening) en stel jezelf de vraag hoe je het werk dat je aanbiedt zinvol genoeg kan maken vanaf morgen (inderdaad, er is haast).

Simpel, toegankelijk en van mens tot mens: analyseer en inventariseer de behoeften van alle generaties, ga eens wandelen met medewerkers, luister naar elk individu en werk samen aan dat ene dat jij nog meer kan betekenen voor iemand. Zoals er verschillende karakters van mensen zijn, zo is er ook nood aan een veelzijdige aanpak, zowel op vlak van beleid als organisatie, management & implementatie die past bij de mensen en de ambitie van een management. Een bedrijfscultuur genereren op mensenmaat, dus.

Het aub van retentie is afwisseling, uitdaging & betrokkenheid

Medewerkers (zeker de jongste generatie op de werkvloer, nl. Gen Z) houden van duidelijke verwachtingen en objectieven, het kader waarbinnen de functie wordt uitgeoefend. Ze willen ondersteund worden bij keuzes die ze maken en beslissingen die ze best (niet) nemen.

Om onze economie te verduurzamen (niet alleen op vlak van Planet & Profit - of in het beste geval Prosperity), moeten we de derde P (People) écht als een prioriteit behandelen. We zijn voorbij het punt om ons hier niet mee bezig te houden. Het is een investering in tijd, geld en energie, die zich terug verdient op langere termijn. Maak het dus hard in je business-strategie en vermijd verrassingen achteraf.

Gratis ondersteuning op jouw maat dankzij het ESF-project “Elk Talent Aan Boord” van UNIZO?

Hoe je medewerkers aan boord houden?

Het antwoord op die vraag moet starten met het besef dat we als leidinggevenden medeverantwoordelijk zijn voor het vertrek van goeie medewerkers, die op zoek zijn naar zichzelf en meer afwisseling, uitdaging en betrokkenheid nodig hebben. Het heeft geen zin om in een kramp van paniek te schieten als iemand z’n c4 op tafel legt. Retentie betekent dat we kansen bieden aan collega’s en als dat elders is, moet je jezelf in vraag stellen, oplossingen bieden en met fierheid afscheid kunnen nemen.

Probleemoplossend handelen in het kader van retentie is dus niet enkel het schrijven van een beleidsplan dat in de map HR in elke inbox belandt of via de teambuilding herinnerd wordt. Een tof team creëer je dag in dag uit, door hard te werken aan duurzame relaties tussen mensen. Dat is People Management.

Aan alle ondernemers die overtuigd zijn: kijk in eigen boezem, deel je inzichten en verras je medewerkers.

Freya Swinnen
Zaakvoerder & Trainer, Coach, Consultant
GSM 0486/100 206

SAPIENS CommV
Rotselaarsesteenweg 105
3018 Wijgmaal
BTW BE0754552904