Igor Philtjens station AsDe Limburgse vrijetijdseconomie is met 10% van de Limburgse werkgelegenheid en met bijna 4.000 ondernemingen in de logiessector en horeca een sterk economisch speerpunt. De vrijetijdseconomie is een echte groeisector. Na ICT noteert de sector de grootste groeicijfers inzake jobcreatie. Corona en de wijziging in de toeristische markt hebben nieuwe marktvragen doen ontstaan. En die marktvragen bieden nieuwe kansen voor nieuw ondernemerschap en voor de versterking van de bestaande toeristische ondernemingen.

Gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens: “Met de provincie Limburg en Visit Limburg rollen we daarom een intensief ondernemersprogramma uit. We schakelen experten in om samen met de ondernemers op zoek te gaan naar de groeikansen in de eigen onderneming. Met vouchers en investeringssubsidies creëren we een hefboom om die groeikansen effectief te benutten.”

De voorbije jaren is er reeds een impuls van 2,5 miljoen euro door de provincie Limburg gegeven. Deze middelen hebben gewerkt als een multiplicator en hebben gezorgd voor een investerings-volume van 3,5 miljoen euro in de sector.

Gedeputeerde Igor Philtjens: “We gaan nog een stap verder en stimuleren ook innovatie in de sector. De voorbije twee jaar was de vraag naar een dichtbijvakantie zeer groot. Staycation is tijdens corona uitgevonden. Post-corona zal die vraag zeker aanhouden. De gast heeft tijdens een dichtbijvakantie echter andere wensen en vragen dan bij een klassieke zomer- of wintervakantie. Ik denk dan aan beleving, streekproducten en gastronomie, groter bewustzijn voor duurzaamheid en open ruimte,.. De gast wenst authentieke herinneringen van zijn verblijf in Limburg. Dat is de beste promotie en garantie opdat gasten opnieuw een verblijf in Limburg boeken. Die gewijzigde marktvragen creëren kansen voor bijkomende business en voor nieuwe toeristische producten en diensten. Met het provinciaal Leisurefonds geven we hieraan een boost.”

Het provinciaal Leisurefonds stimuleert bedrijfssamenwerking waarbij innovatieve producten en diensten worden beoogd. Geen innovatie die vertrekt vanuit lange en dure labo- en marktonderzoeken maar pragmatisch en hands on vanuit de bestaande ondernemerszin. En die samenwerking kan tussen ondernemers uit de toeristische sector maar ook samenwerking tussen een toeristische onderneming en een onderneming uit een andere economische sector is mogelijk. Gedeputeerde Igor Philtjens: “Door dit fonds kunnen we de innovatiekracht uit andere economische sectoren verbinden met de vrijetijdseconomie. Dit creëert een win-win voor de deelnemende bedrijven. Wij voorzien een sterke ondersteuning van 15.000 euro voor de opmaak van een businessplan en 110.000 euro voor de realisatie.”

Een goed voorbeeld is het innovatief project voor de realisatie van een interactief real-life game op de site van het Station van As, gecombineerd met een unieke beleving in overnachting en catering. Zie ook bijgevoegd krantenartikel.

Heeft u een interessant en innovatief idee, kijk dan snel op de website limburg.be en dien uw idee in.

www.toerismewerkt.be/leisurefonds

PDF icon Eerste real life game in België in voormalig station van As

Foto: (c) Luc Dalemans